Peter Andersson

Ønsker mindre salgsjag

Nordmenns holdning til Black Friday er i rask endring: De aller fleste tror mye er luretilbud og ønsker mindre salgsjag.

Publisert

En fersk undersøkelse avdekker at nordmenn mener det er mange luretilbud under kampanjeperioder som Black Friday. Hele 3 av 4 mener også at fokuset på slike tilbud er for stort. Samtidig vil kun 15 prosent ha spesielt lave priser i kampanjeperioder som nå. De aller fleste ønsker heller generelt lave priser hele året uten salgstilbud. Tallene viser at nordmenn begynner å få nok av det enorme salgs- og tilbudsjaget.

– Så mange som 74 prosent mener at det er mange luretilbud i forbindelse med Black Friday, hvor prisene egentlig ikke er satt ned fra utgangsprisen. Det tyder på at mange har fått med seg at de må være på vakt og ikke godta et tilbud før det er undersøkt nærmere. Samtidig er dette et signal fra forbrukerne vi i bransjen bør høre på. Det har vært en del fokus på dette temaet de siste årene, og det ser ut til å ha vekket forbrukerens påpasselighet rundt ulike tilbud. Og det er bra, sier Peter Andersson sjef for retail i NetOnNet, i en pressemelding.

Den landsrepresentative undersøkelsen er gjennomført av YouGov på vegne av NetOnNet blant 1007 nordmenn i perioden 20-25. november, altså på full fart inn i Black Week.

Enkel prissammenligning nøkkelen

– Undersøk på prissammenligningstjenester for å få konkret prishistorikk på det produktet du vurderer å kjøpe. Da vil du også se om noen andre har en enda bedre pris som kanskje til og med ikke er annonsert. I NetOnNet er vi opptatt av å ikke lure forbrukeren. Vi ønsker å være tydelige og transparente, og på produktsidene våre lenker vi derfor til Prisjakt.no så det skal være enkelt å se hvordan prisen har utviklet seg og hvordan den står seg mot konkurrentenes priser. Det synes vi er ærlig og riktig overfor forbrukerne, sier Peter Andersson.

Ved å gjøre det enkelt å sammenligne priser, håper NetOnNet at færre føler seg lurt i etterkant av et tilsynelatende godt kjøp. Peter Andersson mener det positivt at norske forbrukere er mer skeptiske til spesielle salgstilbud.

– Forbrukerne skal være kritiske hele året! Det gir færre bomkjøp, og det stiller også tydeligere krav til retailere om å være ærlige og transparente. Det skal være enkelt å sammenligne priser, spesielt i kaotiske perioder som Black Week og Black Friday. Vi er opptatt av at du skal finne de beste prisene når du har behov for et nytt produkt - enten det er i november, februar eller i juli. Husk også å legge til mulige fraktkostnader i sammenligningen av priser. Hos NetOnNet er det gratis frakt, noe som betyr at den prisen du ser er den totale prisen du får.

Overdrevent tilbudsfokus

I samme undersøkelse kommer det også frem at nordmenn mener det er blitt for mye fokus på tilbud og kampanjer under de store salgsperiodene mot slutten av året.

-– Tallene taler for seg selv. 73 prosent av alle nordmenn, eller omtrent 3 av 4, mener det er for mye fokus på tilbud og kampanjer i forbindelse med salgsperioder som Black Friday. For mange har det altså blitt for mye jag. Selv om det finnes gode tilbud for norske forbrukere i slike perioder, mener de fleste likevel at tilbudene gir et for stort salgspush. Vi er opptatt av å balansere salgsjaget i hektiske kampanjeperioder som Black Friday slik at forbrukerne ikke blir lurt eller presset til å kjøpe noe de egentlig ikke har behov for, sier Peter Andersson.

Kun 15 prosent vil ha salgskampanjer

– Vi undersøkte også om norske forbrukere helst foretrekker generelt lave priser hele året eller spesielt lave priser i kampanjeperioder som rundt Black Friday. Her er de ferske tallene svært tydelige. Bare 15 prosent vil ha spesielt lave priser under kampanjeperioder som Black Friday. Det bekrefter at folk synes det er for mye fokus på disse salgskampanjene, sier Andersson.

Foretrekker jevne priser året rundt

I denne sammenheng foretrekker faktisk hele 75 prosent av alle nordmenn heller generelt lave priser året rundt i stedet for spesielt lave priser i kampanjeperioder som Black Friday, mens nærmere 10 prosent ikke vet hva de foretrekker. Det viser et tydelig trendbilde.

– Mange kan nok også kjenne seg presset til å kjøpe når de ser et stort avslag i pris eller prosent, selv om de egentlig ikke behøver det, noe som er med på å skape et overforbruk, avslutter Peter Andersson i NetOnNet.

Powered by Labrador CMS