Du er her

«Life is too short for fast fashion»

-Det er helt avgjørende å tro på ideen din. Hvis du tror på den, vil andre også gjøre det. Derfor må du tørre å ta en sjanse og ikke forvente at prosessen er perfekt fra starten av. Du vil få mange dører i trynet, du vil møte mostand og du vil knekke sammen på et tidspunkt. Men i tillegg vil du også få ekstremt mye erfaring på veien, sier Marte Djupesland i Just Fashion.
Av Redaksjonen
Publisert 07.03.2019 10:12

Overblikk over butikken. (Foto: Alexander Thorsen)

Artikkelen er hentet fra http://butikkbloggen.no

Marte Djupesland, grunnlegger av motebutikken Just Fashion, ønsket å starte en butikk hvor hun kunne fremme bærekraftig og etisk design, - moralske luksusklær. Hun så et behov i markedet, og forstod at tiden var inne for å følge drømmen.

-Just Fashion startet ført som en app-idé hvor jeg skulle samle unike, uoppdagede designere og gjøre det enklere for folk å finne dem. Jeg fikk ideen da jeg la merke til mange utrolig dyktige og kreative designere ikke ble oppdaget av folk flest, og jeg synes det var så viktig av verden fikk se dem og deres arbeid. Designere som jobber på en inspirerende måte med tanke på klima og arbeidsforhold. Designere som har andre intensjoner enn de klesmerkene som synes så godt.

Marte er en dame fra Bergen med det lille ekstra i blikket: En slags samlet styrke, ro og lidenskap – noe du må ha for å følge visse type drømmer. For man må faktisk være litt mer tykkhudet og ha en dæsj større lidenskap enn de fleste. Det høres kanskje litt klisjé ut, men hun og den lille butikken, Just Fashion, i Prinsens gate oser av en såkalt ”je ne sais quoi”.

Du merker det med engang du trer gjennom de store glassdørene, og inn det åpne rommet fylt med klesstativer. Klesstativer representert av ulike, unike designere med integritet. Just Fashion føles som noe nytt, spennende, og eksklusivt.

På et tidspunkt var det vanskelig å få folk ombord på ideen, og til slutt var hun i ferd med å gi opp. Utfordringen var å få organisert tankene og lagt grunnmuren for merkevaren hun ville skape.

- Så var jeg med på en "Innovation Camp" en helg. Der jobbet jeg med et veldig fint team som hjalp meg med å plukke ting fra hverandre og sette det sammen igjen. Til slutt sto jeg igjen med ideen om å starte en nettbutikk i stedet for en app. Og det føltes egentlig helt rett!

- Hadde du en veldig klar tanke fra starten av om at det skulle være bærekraftig mote?

-Min lidenskap har alltid først og fremst vært mote og design, men jeg ser at det går an å fusjonere to ting sammen som er veldig positivt for alle ledd. Folk trenger å vite mer om hva som finnes der ute, og nye designere trenger å bli sett. Vi er der for å kartlegge hvor de er i prosessen og hjelpe dem videre.


Ingrid Petterson jakke i Harris-tweed. (Foto; Alexander Thorsen)

Life is too short…

Life is too short for fast fashion», står det på nettsiden til Just Fashion. Videre nedover på siden ser du positive, varme titler over de ulike designernes kreasjoner: «The small gifts that keep on giving..», «Knitwear with stories», og til slutt helt nederst finner du en veldesignet og velskrevet blogg hvor du kan lese mer om bærekraftig mote. Du skjønner fort hva du får her inne – design med historier og et stort hjerte. Livet er for kort til å la være å gjøre en innsats for de viktige tingene – også når det kommer til å jobbe for det man tror på, sånn som Marte har gjort. Man må bare være litt businessorientert i prosessen.

Nå skal Just Fashion ekspandere businessmodellen sin for å kunne utvide salget på nett. Her skal de utvikle en unik database hvor designerne de samarbeider med vil få tilgang til. Det skal fungere som et verktøy for å finne gode produsenter og råvarelaverandører.

-Jeg har gjort mye gratis arbeid opp igjennom og jeg har lært ekstremt mye av det. Nå skal vi tilby PR-pakker og gi mer strukturert hjelp til designere vi jobber tett med. Her kan vi også veilede andre i bransjen med den kompetansen vi har opparbeidet oss de siste årene, forklarer Marte.


Smykker fra: Smykkeserien Bark fra svenske JohannaN, mer fra
Yoster, T-Raw fra Oslo, norske Idamari fra Norge med base i Berlin, og
Hyrv fra Estland. Foto: Alexander Thorsen

Det er tøft å overleve i butikkbransjen i dag. Derfor er det smart å se på skaleringsmuligheter og å konstant utvikle merkevaren sin – om man har muligheten og tilgang på rett verktøy. Men for en som er ny i bransjen og «kun» sitter med en idé, kan det være vrient å vite hvordan man i det hele tatt skal begynne.                                                

-Det eneste man trenger er å tro på er ideen sin. Hvis du tror at ditt tilbud og det du vil lage, ikke finnes og i tillegg ser at det trengs, så er det nok. Du vil få mange dører i trynet, du vil møte mostand og du vil knekke sammen på et tidspunkt. Det er nok ikke mulig å lage en perfekt businessprosess der alt går raka veien hele tiden, men hvis du tror på ideen, vil andre også tro på den, reflekterer hun.

- Hva sier du til dem som ikke tror på ideen din om bærekraftig mote da?

-Jeg prøver bare å være åpen og snakke med de folkene – forklare dem ideen, rett og slett. Det gjelder bare å få dem til å se din side av saken. Jeg husker veldig godt et event jeg var på i 2013, hvor jeg snakket med en advokat. Da jeg fortalte han at jeg ønsker å gjøre bærekraftig mote til noe lukrativt, bare lo av han av meg. Han kunne ikke tro at noen skulle være interessert i det konseptet. Jeg vet ikke hva han tenker om det nå, men vi ser jo markante endringer i verden og i markedet i dag.

Vi snakker videre om hva slags rammer hun la for merkevaren sin. Med utdannelse som tekstforfatter, har Marte hele tiden hatt fokus på å være tydelig i kommunikasjonen til Just Fashion på nett. Hun skriver åpent om hvilke etiske regler og bærekraftige kriterier alle designere jobber ut i fra, og må følge for at Just Fashion skal selge det.

Denne sesongen har de blant annet en badedrakt produsert i Italia av regenerert plast hentet fra hav og avfall.


Badedrakt fra UND Swimwear. Smykke av gullbelagt messing med
granittsten, håndlaget i Tel Aviv av smykkemerket Yoster. Foto: Alexander Thorsen

Det sentrale ordet er «Convenience»

Frem til nå har Marte drevet mye av nettbutikk, markedsføring og sosiale medier selv.

- Mange uttrykker en frykt for at nettbutikker skal utkonkurrere fysiske butikker. Hva tenker du om det?

-Det skjønner jeg ikke i det hele tatt. Det sentrale ordet er ”convenience” – å gjøre det så enkelt som mulig for kunden. Det er en super fordel å ha produktene plassert på nett i tillegg til butikk. Kundene knytter Instagram, nett og fysisk butikk sammen til én ting av seg selv. Vi har kunder som kommer her til butikken, fordi de har funnet ting på nett og ønsker å kjenne på det og prøve det fysisk, og vi har folk som kommer innom butikken her, men som heller vil bestille det på nett senere av ulike grunner. Poenget er at du gir dem det valget, og det er de fleste glade for, forteller hun.


  Marthe Djupesland Foto: Alexander Thorsen. 

Hun anbefaler de som synes det er vanskelig å lage egen nettbutikk om å finne et godt firma som tilbyr enkle nettbutikkoppsett. Det gjør det lettere å komme i gang, og du kan ha fullt fokus på å være kreativ og leke med ideen du har.

- Alle kan i utgangspunktet starte nettbutikk i dag. Det er det som er så kult! De med fysisk butikk vil mest sannsynlig oppleve at den styrker merkevaren i stedet for å svekke den. Du kan teste det med en lav sum på nett om ideen fungerer, sier Marte.

Til syvende og sist handler det om å tørre å hoppe i det, prøve seg frem, få mange dører i trynet, og til slutt reise seg opp igjen og ta erfaringen videre inn i det landskapet du har lyst til å lage for deg selv og drømmen din.


Kjoler fra AW:AN, teppekåpe fra Maja Stabel, vesker fra Bush Princess og herresekk og travelbag fra Studio 19/44. Foto: Alexander Thorsen.


Kabelstrikk-gensere av Lana Serena fra Spania. Laget av merinoull fra små gjetere som fremdeles fører sauene sine rundt etter gamle tradisjoner, såkalt Transhumance.Ullen mikses sammen med resirkulert kashmir, overskuddsmateriale kjøpt fra de beste veveriene i Italia. Foto: Alexander Thorsen


  Just Fashion, logo.   Foto: Alexander Thorsen

Artikkelen er produsert av vår samarbeidspartner, Shoplabs, og skrevet av Hilde Gretland Andersen. https://www.shoplabs.no/

Nøkkelord