Du er her

«Omgående» endrer innkjøpsmønsteret

Omgående levering bidrar til å endre butikkenes innkjøpsmønster. Hanne Thorsen i Sisters Point har bidratt til dette i 20 år. Hver sjette uke er hun ute hos kundene sine, og fem dager etter bestilling er varene på plass i butikken.
Av Ove Hansrud
Publisert 12.01.2018 11:25

Hun var av de få som tråkket opp de første løypene for «omgående» varer i motebransjen i 1997. Da fikk hun agenturet på danske Sisters Point, som ble etablert to år tidligere. Og måtte drive litt voksenopplæring av kundene sine for å få dem til å holde av penger og ikke bruke opp hele budsjettet under moteukene, slik at de hadde noe å handle for gjennom sesongene. – Det var slett ikke vanlig med omgående levering. Det var jeg og noen få andre som kunne tilby det, og jeg ble sett på som en døgnflue i starten. Det tok tid før kundene vennet seg til at de kunne gjøre innkjøp i sesong, minnes Hanne.

I dag har innkjøpsmønsteret endret seg radikalt. Andelen forhåndsordre er betydelig redusert – det samme har risikoen for butikkene:

- Tidligere tok butikkene all risiko ved å kjøpe så å si hele varebeholdningen på forhånd. Vi som leverer omgående sørger for å redusere risikoen for feilkjøp. Ting endrer seg så raskt i dag at det rett og slett ikke er forsvarlig å kjøpe inn alle sesongvarene et halvt år i forveien. Derfor har vi som omgående-leverandører bidratt til å endre butikkenes innkjøpsrutiner og redusert risikoen for innkjøperne.

Det betyr også at konkurransen blant leverandørene er skjerpet. Det er stadig flere som tilbyr ulike former for omgående levering, og mange merker med forhåndsordre har økt antall kolleksjoner og redusert leveringstiden, pluss at de har ekspresskolleksjoner i tillegg.

- Samtidig har butikkene blitt mye flinkere til å planlegge innkjøpene, og de er mye mer bevisste på å holde av penger for å kunne utnytte de mulighetene som finnes i sesong. Noe som skjerper konkurransen og stiller stadig større krav til oss leverandører. Vi må ha riktige varer til riktig pris, til riktig tid. Og så må vi som selger bare stå på som bare ….! Nå har jeg opparbeidet meg en solid kundekrets som vet at jeg kommer, sier Hanne.

Noe som betyr at det selvsagt blir mye tid på veien. Hun regner med rundt 100 reisedøgn med overnatting pluss dagsturer i løpet av året.

Godt samarbeid viktig

- De produktene og den servicen vi tilbyr er kun mulig med vår nærhet til markedet og gode samspill med kundene. Vi er eksperter når det gjelder å dekode signaler fra markedet og få omsatt dem til produksjon i løpet av kortest mulig tid, sier CEO i Sisters Point, Rasmus Buus Nielsen.

Det danske selskapet har gang på gang bevist at de er meget dyktige til å plukke opp viktige trender og skape populære moteplagg. Raskt. Både når det gjelder motefarger, uttrykk og stil som tilfredsstiller unge og ungdommelige kvinner.

Rasmus Buus Nielsen i Sisters Point slår fast at konseptet har vært det samme siden starten: - Hvis butikken kjøper I dag, leverer vi i morgen! Og undrer seg over at innkjøpere fortsatt binder unødvendig mye penger og tar unødig risiko ved forhåndsordre:

- Det er mye enklere for innkjøperen å vurdere om produktene kan bli solgt dagen etter enn om seks måneder. Å kjøpe av oss betyr ganske enkelt at innkjøperen kan ta en kjapp avgjørelse bare hun gjør plass i innkjøpsbudsjettet  til her- og nå-innkjøp, slår han fast.