Du er her

Aksel Lund Svindal bak nytt, bærekraftig klesmerke

I disse dager starter innsalget av et nytt norsk klesmerke, Greater than A, grunnlagt av Aksel Lund Svindal. Med seg på eiersiden har han Marius Eckmann, Panorama Design og Terje Strømø.
Av Ove Hansrud
Publisert 18.05.2017 14:34

Selvsagt brukes Aksels navn for det det er verd, både når det gjelder å knytte kontakter og i markedsføringen. Men Lund Svindal understreker at her er det så absolutt ikke snakk er om enda et «idrettskjendis-merke».

Han ønsket ikke bare å sette navnet sitt på en kleskolleksjon. – Skal vi lage noe, skal det være så bra at det står sterkt alene, helt uavhengig av mitt navn. Det må være noe mer meningsfylt enn bare å selge noen produkter, slår han fast.


Hans Erik Syversen (t.h.) og Marius Eckmann skal selge Greater than A. Foto: Kristoffer Myhre

Fokus på bærekraft

- Navnet Greater  than A spiller først og fremst på merkevarens filosofi rundt bærekraft: At ingen ting er større enn naturen. Og at alt vi produserer, kjøper og bruker, har en påvirkning på kloden vi bor på. Naturen er noe mer avansert enn noe mennesket har klart å skape. Vi vil fokusere på de fantastiske, naturlige råvarene som finnes. Og bevise at det kan skapes moteriktige, flotte kvalitetsprodukter uten å skade naturen.

- I tekstilbransjen skjer det i dag store endringer som gjør det mulig å gjøre en forskjell i en større sammenheng. Det er et helt annet fokus på bærekraft og sosialt ansvar enn før. Miljøbevisste forbrukere kjøper færre og mer varige og holdbare plagg som kan resirkuleres og er opptatt av hvordan klærne blir fremstilt. Nettopp ut fra denne tanken kom navnet «Greater than A. Og «Greater than» skal ligge som en drivkraft for det vi gjør hele veien: Å utfordre konvensjonelle ideer på hva som er mulig, konstaterer Aksel og hans medspillere.

Bredt sammensatt team

Her jobber et bredt sammensatt og meget engasjert team som besatt for å finne fram til design, materialvalg og produksjon som lever opp til merkenavnet og til målet om å levere det absolutt beste av bærekraftige klær som er funksjonelle, holdbare og varige, og som kan gå tilbake til naturen uten å belaste den unødvendig.

Teamet bak oser av erfaring og kompetanse på ulike områder: Foruten Aksel selv og hans far, Bjørn Svindal, som er styreformann, har Atulus AS tre andre eiere: Panorama Design , som har vært involvert i en lang rekke vellykkede merkevareprosjekter de siste 18 årene, Marius Eckmann, som er salgsansvarlig, og produktsjef Terje Strømø.

Den internasjonalt anerkjente designeren Jessy Heuvelink, blant annet mangeårig sjefdesigner i  J.Lindeberg,  er designansvarlig. Kjersti Kviseth i 2025 Design for life cycles er også med på laget som medspiller og rådgiver. Det samme er Hans Erik Syversen i Syversen AS, som er ansvarlig for distribusjonen av undertøydelen av kolleksjonen.


Jessy Heuvelink er designansvarlig. Foto: Kristoffer Myhre

Skal være enkelt å velge bærekraftig

De legger lista høyt:  - Vi skal lage de gode løsningene med plagg som ser bra ut, med gode funksjoner og som i tillegg er resirkulerbare. Det er mange eksempler på bærekraftige, resirkulerbare klær som bærer preg av at de er nettopp det, men at de ikke ser særlig bra ut. Vi skal finne de gode løsningene som gjør at klærne ser så bra ut at det er enkelt og naturlig å velge bærekraftig. Samtidig som det er nedbrytbart ned til den minste lille ting, som alle materialer, tag-er og tråd, slår de fast.

Kompromissløst

Lund Svindal har markert seg som en meget ambisiøs og engasjert frontfigur. De andre i teamet beskriver ham slik: - Han er akkurat slik vi har opplevd ham som idrettsutøver: med et brennende engasjement, kompromissløs når det gjelder å sette mål og stille krav til seg selv, og dønn ærlig – mot seg selv og andre.

Her er det ikke snakk om å la seg bruke og flyte på navn og berømmelse. Han er meget aktiv i teamet, er meget oppdatert på de mange sidene av bærekraftig produksjon og godt involvert i de mange prosessene vi har for å finne fram til de optimale løsningene.

Det er mange eksempler på at det jobbes kompromissløst og ambisiøst for å få fram de absolutt beste produktene. Blant annet at en produksjon som var godt i gang ble stoppet fordi man underveis erkjente at det kunne gjøres på en bedre måte ved å bruke andre materialer og endre på detaljer.

Jens Petter Ring i Panorama Design viser fra skisser fra den første kolleksjonen, med eksempler på innovative plagg som det ikke finnes maken til: Som for eksempel en ytterjakke i organisk bomull, foret med norsk ull, med en Cottonshell overflate og forseglede sømmer som gjør den vannavstøtende. T-skjorte i ull som egner seg som helårsplagg: varm om vinteren, varmeregulerende om sommeren. Jakker produsert med resirkulerbare stoffer ned til den minste detalj.  En vendbar skjorte som fremstår som en vanlig bomullsskjorte på den ene siden, men som er vanntett når du vrenger den. - Innovate plagg og kombinasjoner av materialvalg som det ikke er laget maken til tidligere, sier Ring. – Vi har vært så innovative at vi ikke fikk støtte fra Innovasjon Norge, legger han ironisk til.

- Det har vært en meget lærerik og interessant reise å finne fram til de beste løsningene. Først og fremst er det et resultat av et godt samarbeid i et engasjert team med ulik bakgrunn og høy kompetanse. Det har slett ikke vært enkelt, og vi har vært nødt til å finne helt nye veier, sier Lund Svindal.

Starter med herre

Greater than A starter med en herrekolleksjon for våren 2018. – Vi starter med en begrenset kolleksjon, og satser på herresegmentet i første omgang, for ikke å gå for raskt fram i starten. Men vi regner med å utvide med en damekolleksjon ganske raskt, kanskje allerede til Fall/Winter 18, sier Jessy Heuvelink.

Med filosofien om at plaggene skal være holdbare og varige, domineres kolleksjonen av klassiske basisfarger som svart, grå melange og navy, med noen sesongfarger i tillegg. Prismessig ligger kolleksjonen i medium pluss-segmentet.

Marius Eckmann og Hans Erik Syversen, som starter salgsarbeidet i disse dager, vil i første omgang starte med det norske og nordiske markedet for å få en solid base i hjemmemarkedet før man ser videre.

 

Nøkkelord