Du er her

Aphru: Varig, stilig og komfortabelt

Anita Godell ville ha klær med joggebuksekomfort som kunne brukes til alle anledninger. Etter en tøff start for fire år siden er hun i god utvikling med stabil vekst med Aphru.
Av Ove Hansrud
Publisert 05.03.2018 09:37

Anita Godell ville lage stilige, varige klær med joggebuksekomfort

Alt startet med litt frustrasjon og siden en idé på flyet til Beograd. Anita jobbet i Microsoft og måtte forholde seg til menn i dress på dagtid. Mannen hennes jobbet for Telenor i Beograd, og sammen med ham var hun til stede i sammenkomster som krevde formelt antrekk. Hun trives best når hun kan dra på seg en joggebukse, eller vandre rundt hjemme i stor genser og stillongs. Dermed kom først frustrasjonen og siden ideen: Hvorfor kan ingen lage klær som har joggebuksekomfort, men som kan brukes til alle anledninger, også det mer formelle? Ettersom ingen hadde gjort det før, fant hun ut: Jeg gjør det selv!

Det var starten på Aphru, som har sitt navn etter den etrustiske gudinnen for skjønnhet og velvære. Noe som er hele poenget: Du skal se godt ut og føle deg vel i klær som du kan bruke hele dagen, til ulike anledninger. Og Aphru går i samme retning som mange andre norske designere har gjort de siste årene: Produsert i naturmaterialer, på bærekraftig vis og på en måte at de tåler mye og varer lenge.

Etisk og bærekraftig

- Vi streber etter å etterlate et så lite karbonfotavtrykk som mulig og prøver å jobbe så bærekraftig vi kan gjennom hele verdikjeden. Både i forhold til stoffer og selve produksjonen av klærne. I fjor ble vi medlem av Initiativ for Etisk Handel og i dette ligger det at vi årlig rapporterer arbeidet vårt og setter oss konkrete mål for å bli en så grønn merkevare som mulig. Vi er ikke perfekte, men har fokus på alle deler av verdikjeden og tar grep der vi kan bli bedre.

Skal vare lenge

- Det er svært viktig for meg å lage klær som varer lenge. Materialer og produksjonsmetoder tilsier at klærne våre ligger i et forholdsvis høyt prissjikt. Men jeg ser at stadig flere er interessert i å betale mer for kvalitetsklær som varer. I stedet for bare å se på prislappen må man se hva man får for pengene og hva plaggene tåler. Hun tar tak i toppen hun har på seg: - Se her, denne har jeg vasket utallige ganger, men det kan du ikke se!

- Kjøper du en kjole fra en billigkjede til 400 kroner som du bruker en gang, blir det fort den dyreste kjolen du har i skapet, mot å investere i et kvalitetsplagg du kan bruke uke etter uke, år etter år. Samtidig som du er garantert at alle i verdikjeden har fått lønnen sin.

Slow fashion

- Vi ønsker å være en motvekt til kast og bruk. Våre klær er produsert av naturfibre eller regenererte fibre som tåler mye, og som passer på tvers av alle anledninger, fra hverdag, jobb til ferie og fest.

Avfall blir hundeklær

Aphru har stort fokus på å utnytte stoffene maksimalt. Stoffbiter som er så små at de ikke kan lages klær av, blir hundeklær som doneres til en veldedig organisasjon som redder veddeløpshunder som er satt ut i skogen for å dø.

Sesonguavhengig

Aphru kommer med to kolleksjoner i året, men Anita gjør et poeng av å la kolleksjonene gli over i hverandre: - Dette er klær som er laget i naturmaterialer som tencel, modali, ull og viskose som kan brukes hele året: Svale om sommeren, lune om vinteren. Derfor lager jeg bevisst kolleksjoner som er enkle å kombinere uavhengig av sesong. Vi lager klær for å treffe den vanlige dama i gata og forsøker alltid å bygge kolleksjonene for alle typer kroppsfasonger.

Godt nettverk i Italia

aNITA hadde absolutt ingen bakgrunn fra design eller tekstilbransjen, og ble grundig lurt av den første produsenten hun prøvde. Men etter hvert fikk hun kontakt med sydamen Giovanna og hennes familie i Milano, som i sin tur har et stort nettverk med andre familiebedrifter som er spesialister på hvert sitt område: Etter at designteamet har gjort sitt, går jobben videre til noen som tar sin del av prosessen: noen klipper, noen syr, noen stryker og pakker.

God utvikling

Hun er godt fornøyd med utviklingen:

- Jeg har et fantastisk samarbeid med Giovanna, hennes datter og resten av designteamet. Og jeg har fått et flott forhold til de andre familiene i nettverket og er stolt av det vi får til sammen. Derfor føler jeg at de har en stor del av æren for at vi har fått til såpass mye og kommet så langt siden 2014: Vi selger Aphru i rundt 25 gode butikker i Norge, har forhandlere i fem andre land og på noen av verdens mest eksklusive cruiseskip, har egen nettbutikk som blir internasjonal i løpet av sommeren, showrom på Lysaker, butikk i Paleet og åpner en butikk til i Sandvika Storsenter 5. april. Og vi skal videre, sier hun.

Men legger til: - Hadde jeg visst det jeg vet om motebransjen i dag, i 2014, hadde jeg aldri turt å satse!