Fra venstre Jon Inge Aspeli, hans medarbeider Christoffer Olsen og bransjedirektør Bror William Stende
Mye folk under trendvisningen på Moteuke-åpningen i Norsk Moteforum
"Fashion talk" med engasjerende tema i Norsk Moteforum: Slow Fashion og hva som kan gjøres for å begrense tekstilbransjens miljøpåvirkning og forbrukernes bruk og kast-mentalitet.

Aspeli årets motebutikk

Aspeli på Aker Brygge er kåret til årets butikk i tekstilbransjen. Prisen ble delt ut av hovedorganisasjonen Virke og Tekstilforum under åpningen av Moteuka i Norsk Moteforum mandag.

Publisert

Et særpreget, lyst lokale, delikat og smart innredningsløsning, god vareeksponering, høy servicegrad og gode resultater, med en omsetningsøkning på 50 prosent og en driftsmargin på 14 prosent i 2015 var viktige grunner til at Aspeli gikk til topps i kåringen.

Eier Jon Inge Aspeli var både glad og ydmyk da han takket for prisen: - Jeg blir ydmyk når jeg ser hvem som har vunnet prisen tidligere. Og jeg har mange å takke: Gode kunder, gode leverandører og fantastiske medarbeidere som gjør en kjempejobb hver dag. Og jeg vil også takke Driv Design, som gjorde en fantastisk jobb med å utvikle, designe og innrede butikken.

I juryens begrunnelse heter det:

«Prisvinnerens butikk er resultatet av en dristig satsing hvor tre små lokaler ble slått sammen til ett og hvor eierens ideer og filosofi om hvordan den ideelle butikk skulle være ble realisert i et tett samarbeid med et dyktig designselskap.

Vinneren har bevisst søkt etter merker som man ikke finner andre steder, i kombinasjon med anerkjente, kommersielle merker for å skape spenning og opplevelser for kundene. Filosofien har vært å utvikle butikken sammen med kundene, samtidig som man med høy produktkunnskap og god service bidrar til å utvikle kundene, formidle kunnskap om merker og produkter og få dem mer interessert og engasjert i klær og mote.

Butikklokalet fremstår som elegant, luftig og romslig, med et godt samspill mellom innredningsløsninger og vareeksponering. De ulike merkene blandes bevisst for å gi kundene anledning til å se, sammenligne, finne nye kombinasjonsmuligheter få en god opplevelse og bruke god tid i butikken.

Til tross for at vinneren ligger i et område hvor det i perioder har vært omfattende ombygging og anleggsvirksomhet har man hatt gode driftsresultater. I 2015 fikk de uttelling for satsingen, med en omsetningsøkning med vel 50 prosent, fra 10 til 15 millioner, og med et driftsresultat på oppunder 14 prosent.»

Juryen har bestått av bransjedirektør Bror William Stende i Virke, redaktør Ove Hansrud i Tekstilforum og leverandørrepresentantene Øystein Gulbrandsen og Jostein Gjengstø.

Tidligere vinnere av årets beste butikk er Bogart i Trondheim, Rolfsen i Stavanger, Miss Bee, Oslo, For Men, CC Vest, M.A.S. i Tromsø, Eikhi på Bryne, Din Ztil i Stavanger, Retro i Trondheim, Follestad i Oslo og Bogart i Tønsberg.

Powered by Labrador CMS