diesel.web.jpg

Back to basic i Berlin

Back to basic. Kommersielle kolleksjoner. Lite nytt og mye likt. Duse, nedvaskete farger og mange elementer som er videreført fra høsten og vinteren.

Publisert

Boss Orange var ett av de store merkene som markerte seg i Berlin.

Hovedinntrykket fra Bread & Butter og Premium i Berlin er at finanskrisens mørke skyer fortsatt henger over motebransjen. Produsentene er livredde for å bomme med sine kolleksjoner.

Understreket av blant andre Gabor Magyar, i Red Wings Shoes: - Med fortsatt økonomisk usikkerhet vil fokus fortsatt være på kvalitetsplagg og merker. Bærekraftig, miljø og enkelt sagt ”de rette tingene” er stikkordene.

Derfor bar messene i Berlin preg av at alle er svært forsiktige. De aller fleste går i samme retning som før, med bare små forandringer. Det hele er svært kommersielt. Her er det om å gjøre at salget ikke svikter. Noe som bidrar til at mange kolleksjoner er ganske like. Selvsagt er det produsenter som holder på sitt særpreg med sterke farger, men de var så absolutt i mindretall.

Stikkord: Videreføring av hovedlinjene fra høst-og vinterkolleksjonen. Back to basic. Klassisk, men casual. Komfortable materialer og passformer. Mye duse farger og nedvaskede materialer.

Mye duse og støvete farger, som her på standen til Kaffe.

Safarilook

I damemoten dempes høstens og vinterens uniformpreg ned til safarilook. Fargene er nedtonet og nedvasket. Mye hvitt og duse, støvete farger i rosa, lilla og sandfarger, pluss en god del grønt. Her er det tydelig mange som er redde for å bli satt i bås og enda reddere for å mislykkes. Dermed blir det ikke mye plass for individualisme!

Blazere er viktig. Korte med mange detaljer. Kjolene har gjerne lag på lag, mange i lett, behagelig chiffon.

Blazere, jeans og chinos

Herredressen forandrer seg svært lite, som vanlig. Blazeren skiller seg mer ut fra dressjakken enn før, med mange ulike stoffer, albuelapper, og fargedetaljer på knapper og fôr. Det som tas helt ut i snitt, farger og materialer i streetware kommer i mer neddempet form i det klassiske segmentene. Skjortene er fortsatt rutete.

Chinos er kommet for å bli, og vil holde seg populære en god stund. Når jeansbølgen kommer for fullt igjen til høsten og fortsetter neste vår, og skyves chinosen litt bakover og nedover blant de yngre, samtidig som den tar over som den nye penbuksa blant de mer voksne herrene. Har du en chinos og en tøff blazer, er du velkledd i de fleste sammenhenger.

Feltbukser med oppbrett

Safari-og uniformslooken blir viktig også i herremoten. Spesielt feltbukser med utenpåsydde lommer og detaljer, og gjerne med oppheftet oppbrett. Nedtonede og nedvaskede farger gjelder også for herrene, med blå som en viktig farge. Men der det får var marine som gjaldt, er det nå nedvasket dongeriblå som er viktig.

Fantasi og eventyr

Barnemoten preges av friske farger, opplevelser, eventyr og fantasifulle prints.

Stadig flere av de store produsentene lager egne barnelinjer. Merkebevisstheten hos de unge blir stadig større. Først og fremst fordi de styres av sine merkebevisste foreldre som synes det er stas at far og sønn eller mor og datter bruker det samme merket. Men det er ikke bare å lage miniatyrkopier. Passform, funksjonalitet og holdbarhet er viktigere enn noen gang. Det gjelder det samme som med voksenklærne: Her skal det være value for money.

B&B viktigst

Etter å ha flyttet hjem igjen til Berlin i fjor er Bread & Butter i ferd med å bygge seg opp til å bli en av de virkelig viktige messene i Europa. De tyske arrangørene har gjort en meget god jobb med å tilpasse og utvikle den tidligere flyplassen Tempelhof til et messeområde som fungerer godt. Samtidig er det en stor fordel at messen samkjøres med Premium, som har mer klassiske og ”voksne” kolleksjoner, men som i stor grad trekker de samme besøkende. Dette bidrar til at Berlin er stappfull av motefolk de tre dagene messene varer.

Men det er ingen tvil: Selv om man finner flere brands på Premium (rundt 950 mot Bread & Butters 650), er Bread & Butter mest dominerende. Premium oppgir et besøkstall på vel 46.000. Bread & Butter har sluttet å oppgi besøkstall, men vi registrerte langt større trengsel, mer liv og action på Tempelhof enn på Premium. De fleste innkjøperne brukte mye lengre tid (og mer penger) på Tempelhof enn i Premium-hallene.

Velsmurt og god organisert

B&B-sjef Karl-Heinz Müller og hans medarbeidere har sørget for et godt og velsmurt apparat på den gamle flyplassen. De har bevisst beholdt mye av flyplasselementene. Som for eksempel at de besøkende kan plukke programhefter fra et bagasjebånd når de kommer inn i den gamle ankomsthallen.

Med Denim Base som midtpunkt i det åpne, overbygde område er det sju linjer i de enorme hangarene på hver side: style society, sport & street, fashion now, street fashion, urban superior men, urban society women og L.O.C.K. – Labels og Common Kin. Ved å dele opp og seksjonere på denne måten gjøres jobben enklere for innkjøperne. De kan gå raskt gjennom de ”se-og bli inspirert”-områdene og få brukt mest tid i de hallene som er mest interessante.

Ut mot de gamle rullebanene var Kids Camp samlet i store sirkustelt og et enormt showområde område med scene og storskjermer.

Denim Base er det største og mest dominerende området, hvor store aktører som Diesel, Boss, Replay, Pepe Jeans, Levins, Lee Cooper og G-star hadde bygd opp store stander.

Sjakknerd og moteikon

G-star kom med det mest overraskende PR-stuntet sett med norske øyne, da de lanserte den norske sjakkspilleren Magnus Carlsen sammen med skuespilleren Liv Tyler som sine frontfigurer i forkant. Snakk om umake par! G-star-standen var dominert av kjempebilder av de to. Det å gjøre en sjakknerd til moteikon var tydeligvis et smart trekk. Det ble i alle fall en snakkis blant mange.

Diesel satser

Diesel satser også voldsomt. Be stupid-kampanjen har vakt oppsikt verden over, og Diesel fortsetter i samme stil. I tillegg til å ha en av de største standene på messa, dominerte de også Berlin sentrum ved å kapre alle utstillingsvinduene og halve underetasjen på det tradisjonsrike kjøpesenteret KaDeWe.

På standen hadde de en egen catwalk. Med gamle filmklipp rullende som bakgrunn, ble de mange produktkategoriene vist i hyppige show. Her fikk vi blant annet se den eksklusive Diesel Turbo Denim kolleksjonen.

Ville dyr og jungel

Mange satser på dyreprints og jungelmotiver, blant dem Tiger of Sweden. Ronnie McDonald, ansvarlig for herrekolleksjonen, sier det slik: - Vi har latt oss inspirere av den amerikanske kunstneren Walton Ford og hans verden av slanger, aper, spesielle fugler og sjeldne blomster, Hans vannfargemotiver var inspirasjon for sesongens farger: beige, korall, blått og grønt. Sesongens silhuett tar utgangspunkt i blazeren, som er kort og trang. Det er ingen skulderputer, og den er smal med myk eleganse. Buksene smalner enten ned mot anklene eller er ettersittende og rutete.

Calvin Klein på plass

En litens eier for Müller & Co er å få Calvin Klein Jeans til Tempehof. Denne gangen var de med for første gang med en stor og markant stand.

Cheap Monday

Svenske jeansmerker har hatt stor suksess de siste årene. Cheap Monday skapte en liten sensasjon for seks år siden da de lanserte sine ”rimelige” jeans i eksklusive motebutikker. Det ble en umiddelbar suksess, og gründerne Adam Friberg og Ørjan Andersson selger nå sine produkter i totalt 1600 butikker. De nye kolleksjonen som ble presentert i Berlin vitner om at de fortsatt kan konkurrere med high-end-merkene både når det gjelder pris, kvalitet og trend.

Powered by Labrador CMS