Forlatte fiskenett, gamle tepper og industriavfall er kanskje ikke førstevalget av råstoff man bruker for å lage badetøy. Likevel er det nettopp dette Zoggs har gjort.
Kristin Skasberg er brand manager for Zoggs i Norge og jobber hos Klubben AS, som selger tøyet i Norge. Skasberg forteller at merkevaren Zoggs handler om at svømming skal være gøy samtidig som at de ønsker å utgjøre en forskjell.
- Zoggs ønsker å bruke sin merkevare for å bidra til noe større enn seg selv og bidra til et bærekraftig forbruk. De har sett en endring i forbrukernes holdninger og atferd og som forbrukere selv, begynte de å stille spørsmål til hva de kunne gjøre bedre som et merke når det gjaldt miljøpåvirkning. Som merkevare handler Zoggs om å med å finne svømmegleden og nyte vannet, men hvor godt kan man nyte vannet når det er fullt av gammelt plastsøppel? Kunne de klare å gjøre noe for miljøet innen sine eksisterende forretningsaktiviteter? Sier Skasberg.
Det klarte Zoggs. Den teknologiske utviklingen i tekstilindustrien i 2017 ga Zoggs en mulighet til å kunne legge til et nytt og miljøvennlig materiale i sitt sortiment. Ecolast. Ecolast er spunnet av Econyl, et nylonprodukt som utvinnes fra plastsøppelet i havet.
Gamle fiskenett og annet plastsøppel fra havet blir hentet opp, rengjøres og revet opp. Et eget ECONYL®-depolymeriseringsanlegg tar det ferdige avfallet tilbake til et råmateriale hvor det omdannes til Nylon 6-polymerer som brukes til å produsere ECONYL®-garnet. Garnet lages av 100% regenerert avfall og fungerer like bra som alt annet nylongarn som er produsert ved hjelp av råolje.
- Ecolast badetøy er produsert med 78% ECONYL®-garn og 22% LYCRA® XTRA LIFE ™ og er et mykt og komfortabelt bademateriale. Badetøyet er grundig testet gjennom bruk, også opp mot konkurrerende materialer. Ecolast har vist seg å være 15 ganger mer motstandsdyktig mot klor enn vanlig badetøy forteller Skasberg, og utdyper videre at for Zoggs har det vært viktig å kunne levere et likeverdig produkt med samme kvalitet som andre ikke øko-produkter. Det skal heller ikke koste mer å kjøpe et produkt med miljøfokus. Det er sterke signaler å sende ut i markedet, avslutter Skasberg.