Du er her

Baklengs inn i fremtiden?

LEDER: «Det er svært mange eksempler på hvordan butikker og leverandører har opplevd stor salgsøkning på grunn av en helt enkel melding på Facebook eller Instagram.»
Av Redaksjonen
Publisert 06.06.2017 12:20

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 3/2017:

Sosiale medier blir stadig viktigere markedsføringskanaler. Bruk dem! Det er raskt, det er enkelt, det er effektivt, og det er attpå til stort sett gratis. Sosiale medier kan være den enkleste og rimeligste måten du kan knytte butikken din til trafikken på nett. Det er svært mange eksempler på hvordan butikker og leverandører har opplevd stor salgsøkning på grunn av en helt enkel melding på Facebook eller Instagram. Det er bare å henge på. Og føler du deg for gammel og utdatert, så finner du garantert en av dine unge medarbeidere som gjerne vil bruke litt av sin tid til å jobbe med sosiale medier.

Tekstilforum starter i denne utgaven en artikkelserie om hvordan du kan bruke og utnytte sosiale medier i din markedsføring. Artiklene er skrevet av Nina Furu, partner i Webgruppen, en av dem som vet mest om sosiale medier i Norge. Heng på fra start, dette er kunnskap du vil trenge om du skal klare deg i en stadig tøffere konkurranse om kundene, og hvor den sømløse kundeopplevelsen mellom den digitale verden og den fysiske butikken blir stadig viktigere.

Serien starter med hvordan du setter deg selv på kartet på Google, denne enorme søke- og møteplassen hvor det skjer over 30 millioner Google-søk hver eneste dag. Og hvor du med enkle midler – helt gratis - kan sørge for å komme høyere opp i søketreffene. I neste nummer fortsetter serien med hvordan du markedsfører deg på Facebook. Så heng med – dette er en nyttig reise! 

Å finne den rette posisjonen mellom markedsføring på nett, netthandel og fysisk butikk vil kanskje være den viktigste avgjørelsen du som butikkinnehaver noensinne har tatt. Det er ingen tvil om at de gode, fysiske butikkene som tilbyr den rette kombinasjonen av fagkunnskap, service og kundeopplevelser vil leve og blomstre side om side med netthandelen. For å sitere Kenneth Melchior, Norden-sjef i nettgiganten Zalando, som oppfattes som en av de store truslene for norske kjøpmenn: - Vi har én prosent markedsandel i Europa i dag. Målet er fem prosent. Derfor vil det fortsatt være plass til de gode, fysiske butikkene som tilbyr gode kundeopplevelser. Og han legger stor vekt på gode. Underforstått: Er du ikke offensiv og innovativ og skaper opplevelser for kundene dine, har du tapt.

Med forbrukere som stadig bruker mer av si tid med å samle informasjon, ta kjøpsbeslutninger og gjennomføre kjøp på nett, og gjerne med sin smarttelefon, må du som innehaver av fysisk butikk også være aktivt på nett, på den ene eller andre måten, for å gi dem de opplevelsene og den service de ønsker. Her er det få fasitsvar. Det er din posisjon i ditt marked som avgjør hvilken løsning du kommer ut med. Men en ting er sikkert. Å sitte rolig uten å gjøre noe som helst, er absolutt ingen løsning.


Les mer om Tekstilforum 3/2017 her

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

 

Nøkkelord