Bedre varekontroll og enklere å analysere svinn med RFID i Voice. Foto: Voice Norge

Bedre kontroll med RFID

– Heretter blir det mye enklere for oss å analysere svinnet. Det sier Martha Gjessing Bakken i Voice Norge AS. I løpet av juni vil varene i samtlige av landets cirka 200 Match- VIC- og Boys of Europe-butikker være utstyrt med RFID-teknologi.

Publisert

Av Even Rise, Aktuell Sikkerhet

2017 ble det gjennomført en RFID-pilot i fire butikker tilhørende Voice Norge AS. Positive erfaringer gjorde at de bestemte seg for å investere i tilsvarende teknologi i samtlige butikker som tilhører kjedene Match, Vic og Boys of Europe. Antallet er cirka 200, melder aktuellsikkerhet.no.

Ett hundre av dem har nå fått slikt utstyr, mens resten får det i løpet av cirka tre uker. Voice Norge AS bruker Securitas som leverandør. Avtalen ble signert i mars og har en varighet på tre år.

– Vi er midt i utrullingen og har ennå ikke begynte å analysere svinnet. Men når systemet tas skikkelig i bruk, vil det bli gjennomført varetelling ukentlig. Derfor blir det uten tvil mye enklere å analysere svinnet i tiden som kommer, sier Martha Gjessing Bakken til Aktuell Sikkerhet.

Hun poengterer at løsningen fra Securitas har bidratt til økt kontroll og høyere lagernøyaktighet.

– Vi er svært godt fornøyd så langt. Resultatene gir oss også grunn til å tro at økt lagernøyaktighet vil skape mersalg, sier hun.

Kjedenes egne merkevarer vil komme med RFID-tag fra produsentene, mens varer fra øvrige leverandører må merkes med en tag i butikkene. Disse identifikasjonsetikettene, som består av et papirklistremerke med en chip på baksiden, gjør at varene hele tiden kan spores.

– Varetelling utføres med en håndholdt leser, og på få minutter er alle varer i hele butikken telt med svært høy nøyaktighet, skriver Securitas i en pressemelding.

– Tilbakemeldingene fra butikkene er positive. De opplever utstyret som enkelt å ta i bruk, og sier at de har større kontroll på varene nå enn tidligere. Medarbeiderne i butikkene er også veldig glade for å slippe den gammeldagse måten å gjennomføre varetelling på, sier Gjessing Bakken.

– RFID-teknologien åpner dessuten for flere muligheter, blant annet digitale prøverom, legger hun til.

– Det er gledelig at Voice-kjeden opplever gode resultater etter å ha tatt i bruk RFID-teknologi. Den bidrar til at kundene i enda større grad enn tidligere kan få varene de ønsker. Vi ser frem til å utforske ytterligere muligheter med RFID-teknologi i samarbeid med Voice, sier key account manager Kim André Dalsaune i Securitas.

– Er det kostbart å investere i RFID-teknologi?

– Selvsagt koster det en del kroner med slik teknologi, men hensikten er jo at vi skal spare kostnadene inn igjen med de forbedringene vi får, sier Gjessing Bakken.

Powered by Labrador CMS