Du er her

Bergans med internasjonal storsatsing på netthandel

Bergans varsler nå en stor og ambisiøs satsing på netthandel. Med seg på laget har de plattformleverandøren Jetshop og betalingsløsningen Klarna.
Av Redaksjonen
Publisert 15.10.2019 10:31

– Vi valgte Jetshop og Klarna fordi de tilsammen tilbyr et oppsett som passer godt overens med våre ambisjoner og vårt behov for fleksibilitet. Vi har hatt et svært godt samarbeid så langt og ser nå frem til fortsettelsen, sier administrerende direktør i Bergans Fritid AS, Jan Tore Jensen.

Tidligere har mesteparten av salget til den tradisjonsrike norske produsenten av friluftsutstyr vært rettet mot det norske markedet. I fjor startet de en omfattende restrukturering av sin digitale infrastruktur, og valgte å bygge hele denne på en såkalt SaaS-løsning (Software As Service) fra Jetshop. Klarna Checkout ble valgt som betalingsløsning.

Ser frem til et langt samarbeid med innovativ netthandelsplattform

– Vi er veldig stolte over å få samarbeide med et så tradisjonsrikt og velrenommert selskap som Bergans. Til nå har de fleste norske nettbutikkene plattformløsninger som er integrert på nettbutikkens egne lokale servere. At Bergans nå velger en skybasert SaaS-løsning, kan tyde på at markedet er i ferd med å snu. Vi ser frem til et langvarig og fruktbart partnerskap, sier administrerende direktør i Jetshop, Fredrik Hedblom.

Vil lage en enkel og fleksibel kundereise

Klarna har allerede mer enn 5000 norske nettbutikker på kundelisten. De er representert i 17 land og server en rekke store internasjonale kunder, blant annet H&M og Hotels.com.

- Vi er veldig fornøyde med at en merkevare med en mer enn 100 år lang historie som norsk produsent av friluftsutstyr, velger Klarna når de skal satse på netthandel internasjonalt. Betalingsløsningene våre gjør at hele kundereisen skal være enkel.  Vi har også et stort internasjonalt nettverk som vil legge til rette for Bergans’ suksess også utenfor Norges grenser, sier markedsdirektør i Klarna, Thomas Elvestad.

Bergans nye nettbutikk bygger dels på Jetshops frontend-rammeverk som legger til rette for optimale prestasjoner og en mobil kjøpsopplevelse på en anerkjent plattform. I tillegg til kasseløsning fra Klarna har Bergans fått designet sin nye nettside av byrået R3.

– Styret ga oss i oppdrag å finne en løsning som var mindre avhengig av konsulenter og som kan kjøres mer effektivt med hele organisasjonen. Kombinasjonen Jetshop og Klarna var etter styrets vurdering det beste alternativet sammenlignet med de andre leverandørene som var med i konkurransen. At begge dessuten tjener på at det går bra for oss, samt at de med denne løsningen kan gi oss forretningsstøtte basert på verdifull innsikt og data som samles i Saas-løsningen, føles riktig for fremtiden, sier «interim CDO» hos Bergans, Christopher Häggström. (Pressemelding)

Nøkkelord