Du er her

Best av de beste

«I en tid hvor mange klager over hvor tøft det er å drive lønnsomt for frittstående butikker i en kjededominert bransje er det hyggelig å se at det finnes bunnsolide, dyktige butikker som driver godt.»
Av Redaksjonen
Publisert 12.10.2017 07:30

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 4/2017:

Best av de beste, var tittelen på en TV-serie. En stor del av denne utgaven av Tekstilforum er viet de som driver best – de beste av de beste. I en tid hvor mange klager over hvor tøft det er å drive lønnsomt for frittstående butikker i en kjededominert bransje er det hyggelig å se at det finnes bunnsolide, dyktige butikker som driver godt. Som har funnet sin plass i sin nisje, sitt segment og sitt lokalmiljø. Ekstra hyggelig det å konstatere at små, lokale butikker klarer å knekke koden og drive god butikk. Zaraz i Brumunddal er ett eksempel, Hos Tove i Hønefoss et annet.

De som lykkes er de som klarer å finne sin lokale, praktiske utgave av det teoretikerne gjentar til det kjedsommelige: Å skille seg ut fra mengden. Ikke kopiere kjedene. Godt planlagte, nøkterne innkjøp for ikke å brenne inne med for mye varer. God varekunnskap. Høy servicegrad. Entusiastiske medarbeidere. God kjennskap til, og tett kontakt med kundene.

Det ser lett ut på papiret, men alltid vanskelig å omsette i praksis. I Tekstilforums årlige oversikt over de 20 mest lønnsomme butikkene i Norge har det vært en klar tendens de siste årene: Marginene krymper. Det blir stadig tøffere å være frittstående butikk i motebransjen. Og det er store endringer i lista fra i fjor. Mange av dem som hadde en driftsmargin på mer enn 13 prosent i fjor, er ute av lista denne gang. 

En nøkkelfaktor for mange er markedsføring på nett og netthandel. Riktig og hyppig bruk av sosiale medier og en riktig kombinasjon av fysisk butikk og nettsalg er en riktig vei å gå. Ett av de beste eksemplene på dette er Suser i Sivet på Tolvsrød, som har hatt en formidabel vekst de siste årene, takket være meget god og riktig bruk av sosiale medier, og nettbutikk som i dag utgjør halvparten av en raskt voksende omsetning.

Les og lær!


Les mer om Tekstilforum 5/2017 her

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

Nøkkelord