Du er her

Black Friday blir Black Week

– Vi ser at stadig flere butikker utvider konseptet med Black Friday og gir gode tilbud både i dagene før og etter, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.
Av Redaksjonen
Publisert 30.11.2018 13:35

Tall fra Kvarud Analyses julehandelsindeks basert på omsetningstall fra 190 kjøpesentre viser ny omsetningsrekord forrige uke. Tilbud både før og etter Black Friday bidro til at ukesomsetningen økte med 3,7 prosent i forhold til i fjor.

En stadig større handledag

Det er ingen tvil om at det er den svarte fredagen som er den store handledagen med 35,2 prosent av ukens omsetning. Dette er omtrent som i fjor. Spredningen av tilbud bidro til at omsetningen i uke 47 var 43 prosent høyere enn i uke 46. I fjor økte omsetningen fra uke 46 til uke 47 med 32 prosent.


Bror William Stende

– I fjor var omsetningsveksten på Black Friday på formidable 16,2 prosent. Til tross for større spredning av gode tilbud gjennom hele uka i år, fortsatte omsetningen på Black Friday å vokse med 3,1 prosent og med 4,1 prosent i ukens øvrige dager. Det viser at Black Friday, som virkelig skjøt fart i Norge i 2015, er kommet for å bli, slår Stende fast.

– Vi ser at stadig mer av julehandelen blir flyttet fra desember til november og det er ingen tvil om at Black Friday har kick-startet julehandelen som nå for alvor er i gang, avslutter Stende.

Hus og hjem økte mest

Med en økning på 9,5 prosent, var det butikkene på kjøpesentrene som selger varer til hus og hjem som hadde den største økningen i uke 47. Foruten møbel- og interiørbutikker inneholder denne kategorien også kjøkkenutstyr, elektro, data, boligtekstil, jernvare, fargehandlere, byggevare og lavprisbutikker med bredt utvalg.

Spesialbutikker, altså sportsbutikker, apotek, blomsterbutikker, gullsmedbutikker og lignende, følger etter med en vekst på 4,4 prosent sammenlignet med i fjor.

Butikker innen mat og drikke samt kles-, sko- og veskebutikker gikk ned med henholdsvis 0,9 og 0,5 prosent mot fjoråret. (Pressemelding)