Du er her

Black Friday-gjennombrudd i alle kanaler

Black Friday var tidligere et netthandelsfenomen i de skandinaviske landene. I dag er Black Friday blitt Skandinavias største handelsdag på tvers av kanaler.
Av Ove Hansrud
Publisert 04.12.2015 10:30

Foto: Søren Brissing

 

- I år så vi Black Fridays definitive gjennombrudd i Skandinavia. På overraskende kort tid har Black Friday utviklet seg fra å utelukkende være en netthandels-spinnoff importert fra USA, til å bli Skandinavias viktigste handledag. Kjedene og kjøpesentrene satser massivt både på nett og fysisk butikk, sier markedsdirektør i kjøpesentergruppen Steen & Strøm, Claus Tüchsen.

 Black Friday har de siste årene hovedsakelig vært et netthandelsfenomen i de skandinaviske landene. I 2013 gikk for eksempel norske netthandelsaktører sammen om Black Friday under navnet e-handelsdagen. Sentrene og de store kjedene promoterte knapt handelsdagen. To år senere er dette bildet snudd. 

 - I år ble Black Friday uomtvistelig blitt et startskudd for julehandelen innen alle varekategorier. Byggevarekjedene var for eksempel ikke med i fjor, i år satset de tungt på på Black Friday. Kjedene ser verdien av integrasjonen mellom nett og fysiske butikker på kjøpesentrene, og lokker derfor med meget gode tilbud begge steder, sier Tüchsen.

 Steen & Strøm-gruppens kjøpesentre hadde under årets Black Friday en voldsom omsetnings- og besøksøkning; i Norge økte omsetningen hele 162 prosent sammenliknet med en gjennomsnittlig handledag, og i Danmark økte besøket hele 150 prosent i forhold til en gjennomsnitts fredag.  

 Kortbruken i Norge økte med 19,5 prosent sammenliknet med fjorårets Black Friday, mens den danske kortbruken økte med hele 29 prosent i følge tall fra Nets.

 - Det er svært gode tall både på nett og i sentrene. Trenden viser at skillet mellom ren netthandel og fysiske butikker er fullstendig utdatert. Kjedene har skjønt at det er flere kanaler samtidig som gjelder. Butikker som etablerer en enhetlig strategi som gjensidig styrker kundeopplevelsen i fysisk butikk og digitale kanaler har skjønt det, sier Tüchsen.