Du er her

- Black Friday skader miljø og handel

- Ingen enkelt dag i året er like skadelig for miljøet og varehandel som Black Friday, hevder Jens Olav Dankertsen, gründer av klesmerket Livid.
Av Redaksjonen
Publisert 23.11.2018 11:23

Det amerikanske konseptet Black Friday har utviklet seg til å bli årets største handelsdag også her i Norge. I følge Dankertsen er den også den verste dagen for både varehandel og miljøet.

- Det er altfor mye varer på markedet i dag. Denne dagen bidrar til en kraftig økning i konsum av varer som i utgangspunktet er helt unødvendig for både miljøet og bedriftene. Bedriftene tjener ikke penger på slike megasalg, og de små aktørene skvises ut. Her bør butikkene heller jobbe med å kjøpe inn færre varer, og ikke ha salg. På bunnlinjen vil det ikke utgjøre noen forskjell, og vi sparer miljøet for enorme ressurser.

Økonomisjef Kristoffer Dagslott er heller ingen tilhenger av denne dagen.

 - Det verste vi ser er aktører som driver prismanipulasjon opp mot slike dager. Det er rett og slett dårlig forretningsetikk. Det er allerede svært utfordrende å være en bevisst forbruker i dag, og med så mange salgsdager i kalenderåret som enkelte aktører har, må man stille spørsmålstegn til hvordan den “førprisen” står i forhold til innkjøpsprisen.

Innfører pant på jeansene

Klesindustrien er en av de mest forurensende industriene i verden. Dette ønsker Livid på gjøre noe med, og lanserer i dag sitt nye konsept Saved, hvor du kan få byttet inn din gamle Livid-bukse mot et gavekort på 150kr i pant. Lanseringen på nettopp Black Friday er ingen tilfeldighet.

-   Vi har laget jeansene, og føler et ansvar for å sørge for at de gjør så mye nytte for seg som overhodet mulig. Dette er et konsept vi har jobbet med i lang tid, og vi er glad for at vi kom i mål med å få lanseringen på nettopp denne dagen, sier Dankertsen.

Fra jeans til isolasjonsmatte

Jeans som pantes i tilstrekkelig tilstand vil bli reparert i fabrikken til Livid i Trondheim, og solgt videre til en sterkt redusert pris på gjenbruksavdelingen i Livid-butikkene. Dersom tilstanden ikke er god nok, brukes stoffet til lapping av andre Livid-bukser. Restestoff blir til slutt levert til Fretex for gjenbruk i produkter som isolasjonsmatter, eller til energigjenvinning.

 -  Det kan være mye liv igjen i en bukse som ikke lenger passer, og håndtert på riktig måte er det en stor miljøgevinst. Helt siden oppstart i 2011 har vi tilbudt gratis første gangs reparasjon på produktene våre, og vi ligger an til godt over 3.500 reparasjoner bare i år. Vi gleder oss stort over at vi nå tar det siste steget for å systematisere en bærekraftig livssyklus for våre jeans, sier Kristoffer Dagslott, økonomisjef i Livid.

Gjenbrukskultur

I tillegg til å være klesprodusent, driver Livid også gjenbruksavdelinger i sine butikker i Oslo og Trondheim, med håndplukket utvalg fra Frankrike og England. De siste årene har klassiske 501 Levis jeans vært veldig populære, og Dankertsen tror brukte Livid også vil slå godt an blant kundene.

  - Vi har mange kunder som bryr seg mye om både miljøet og hvordan klærne er laget. På vintage har vi også en del yngre kunder, og vi vet at Livid fort kan bli litt for kostbart for studentbudsjettet. Vi tror resirkuleringskonseptet kan bli en fin inngangsportal for disse kundene til å bli kjent med Livid.

Brukte jeans som blir solgt skal også senere kunne pantes inn mot nye 150 kroner i gavekort. (Pressemelding)

 

 

 

Faktaboks

Fakta om Livid

Livid ble startet i Trondheim i 2010 av Jens Olav Dankertsen. Bedriften ble først kjent for å produsere jeans selv i eget lokale i Trondheim, noe de fortsatt gjør den dag i dag, og har i dag størsteparten av sin produksjon i Portugal. Livid har i dag 20 ansatte og omtrent 50 utsalgssteder i 12 land, hvorav to egne flaggskipbutikker i Oslo og Trondheim. Klesmerket har også en helt åpen verdikjede på nett, som en av få merkevarer i verden.