Du er her

Bygger «Floyd-univers» for å møte morgendagen

- Leverandører og butikker må stå sammen om å være offensive i alle kanaler. Hvis ikke taper vi i kampen mot de store, internasjonale aktørene. Derfor jobber vi hardt med å skape et «Floyd-univers», sier Tommy Smith.
Av Ove Hansrud
Publisert 11.04.2018 09:15

Hovedkvarteret i Holmestrand er utvidet til 4000 kvadratmeter lager og administrasjonslokaler.

- «Universet» består av de ressursene vi har som leverandør, merkevaren Floyd by Smith, våre egne butikker, våre samarbeidsbutikker og våre eksterne samarbeidspartnere, sammen med høy aktivitet på sosiale medier og på nett. Vi må være synlige og aktive i alle kanaler og stadig jobbe med å utvikle oss for å skape gode opplevelser for kundene. Det klarer vi bare om vi står sammen!

Fortsatt vekst

Det sier en engasjert Tommy Smith i Floyd. Han kan se tilbake på fem meget fremgangsrike år, som ble kronet med ny vekst i 2017: En økning på 14 prosent, fra 133 til 151 millioner i omsetning og rundt 35 millioner på bunnlinjen. Hittil i 2018 har omsetningen økt med 10 prosent. 

– Vi har jobbet med omgående levering i 30 år og har alltid vært tro mot konseptet vårt. Noe vi ser resultatene av i dag. Merkevaren Floyd by Smith har aldri stått sterkere. Det gjelder også i butikkene og hos kundene våre. Vi leverer varer som selger godt, med gode kalkyler, som gir dem god bruttofortjeneste. Det er tydelig at formelen vår fungerer, legger han til med et flir: Mye Floyd = godt resultat!


Nytt foto- og videostudio

Investerer i infrastruktur

Men han er livredd for å hvile på laurbærene. Konkurransen er for tøff til at man kan tillate seg hvileskjær. Konkurransen blir stadig tøffere, og foran oss står internasjonale kjemper som Zalando og Amazon.

- Alene har vi ingen muligheter til å ta opp kampen mot de internasjonale kundene. Floyd alene kan ikke ta kampen alene, og det kan ikke den enkelte butikk gjøre heller. Vi må kjempe sammen og sørge for å være offensive og tilgjengelige for kundene i alle kanaler. Med den positive utviklingen vi har hatt de siste årene utnytter vi muligheten til å pløye ressurser tilbake til virksomheten og investere i infrastruktur og lokaler slik at vi kan vokse videre. Et nytt IT-system, større lokaler for designavdelingen og foto- og videostudio har kostet mye, men er vel anvendte penger. Nå står vi godt rustet for fremtiden, sier han. 

Han viser rundt i Floyds nye hovedkvarter på totalt 4000 kvadratmeter etter den siste utvidelsen det siste året. Med en ny etasje over den gamle kontorfløyen med romslige showrom og designavdeling, og med større lager og større plass til nettbutikken, blant annet med nytt foto- og videostudio.  


God plass til nettbutikken i de nye lokalene

Multibrand nettbutikk

Floyd har investert mye i sin nettbutikk, som har gått fra å være en ren Floyd-butikk til å omfatte over 40 sterke, anerkjente merker i dag.-Med stadig større aktivitet på nett og sosiale medier bidrar vi til at også alle butikkene får større oppmerksomhet og større omsetning. Ingen butikker som selger Floyd by Smith har hatt nedgang på grunn av det vi har gjort på nett – de øker.  Vi får mange positive tilbakemeldinger fra butikker som drar nytte av det vi gjør på nett.  Nett og fysisk butikk må møte fremtiden sammen, det gir gode synergieffekter. Det er nettopp dette som er det store poenget med å bygge «Floyd-universet»:  Kundene krever at vi er synlige i alle kanaler, og sammen er vi sterke. Vi må ro i samme båten, og vi må ro fort, slår han fast.


Kenneth og Tommy Smith i det nye showrommet hvor
selgerne kan vise klærne på storskjerm,
og hvor det er plass til å samle hele kolleksjonen.

Sosiale medier viktig

- Sosiale medier blir bare viktigere for hver dag som går. Vi bruker mye ressurser for å holde høy aktivitet, og i dag har vi over 80.000 følgere på Facebook og over 20.000 på Instagram.

Det kjøres hyppige oppdateringer på Facebook og Instagram daglig, og Floyd har alliert seg med bloggeren Marna Haugen Burøe, som har over 65.000 følgere.  På Floyds egen moteblogg er det blant annet lagt inn en guide over hva du skal se etter på jakten etter den perfekte jeans, og en guide til alle Floyds buksemodeller.  

Et godt lag

Han understreker hvor viktig det er å ha et godt lag: - Vi har meget flinke og solide medarbeidere i hele organisasjonen fra alle butikkene og til hovedkontoret som skaper et godt grunnlag for våre dyktige selgere. Det er slik det skal være: Real Madrid vinner ikke bare på grunn av Ronaldo – de er avhengig av gode spillere bakover på banen også. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nøkkelord
Faktaboks

Dette er Floyd-universet:

Merkevaren Floyd by Smith

4000 kvadratmeter hovedkontor med designavdeling, administrasjon, møtelokaler, showrom, lager og nettbutikk i Holmestrand

Dyktige medarbeidere som samarbeider godt

32 Floyd-butikker, enten egeneide eller på franchisedrift.

Forhandlere over hele Norge

Instagramkontoer med over 35.000 følgere

Facebook-side med over 82.000 følgere

Youtube

Floyd moteblogg (leses av over 30.000 følgere)

Samarbeid i 2018 med bloggeren Marna Haugen Burøe

Digital B2B-plattform