Du er her

Carlings med verdens første digitale kolleksjon

Carlings er først i verden med en heldigital kleskolleksjon. Den norske kjeden vant nylig en anerkjent internsjonal pris, the Cannes Lion honors, sammen med Nike og New York Times, for sin innovative kolleksjon.
Av Redaksjonen
Publisert 25.06.2019 18:44

Carlings utfordrer fremtidens mote gjennom å lansere den digitale kolleksjonen Neo-Ex. Sammen med den virtuelle influenseren Perl.www, har de laget en kolleksjon som kun eksisterer digitalt. Kolleksjonen Neo-Ex gjør det mulig å uttrykke sin kreativitet innen mote, uten å etterlate ett negativt fotavtrykk på miljøet.

Instagram har i stor grad forandret moteverden de siste årene, og sees nå på som den viktigste plattformen for inspirasjon og kreativitet innen mote. Hashtagen #OOTD (outfit of the day) har blitt brukt over 216 millioner ganger og studier viser at mange klær kun blir kjøpt for å kunne vises på Instagram.

Unge mennesker elsker å vise sin personlige stil og kreativitet på sosiale medier. Det er en stor del av deres måte å uttrykke seg på. De lever i en verden der en uskreven regel er at du ikke skal vise deg med samme outfit mer enn en gang på sosiale medier. Samtidig er de den mest opplyste generasjonen i historien, hvilket betyr at de er fullstendig klar over den negative påvirkningen klesproduksjonen har på miljøet. Faktum er at klesindustrien alene står for 10% av verdens karbondioksidutslipp, CO2. Den unge generasjonen lever i et paradoks.

Carlings stilte seg selv spørsmålet; Hvordan kan vi hjelpe unge å uttrykke sin kreativitet, uten å skade miljøet? Resultatet ble verdens første digitale kolleksjon der de utfordrer fremtidens mote.

- Carlings har alltid oppmuntret folk til å uttrykke seg selv og sin personlige stil gjennom klær. Med kleskolleksjonen Neo-Ex håper vi på kunne utfordre oss selv og bransjen til å ta neste steg til hvordan mote kan eksistere i den nære digitale fremtiden, sier Ronny Mikalsen, adm.dir. i.Carlings.

Ved hjelp av digitale skreddere (3D- designers) har Carlings utformet og produsert kleskolleksjonen Neo-Ex som kun eksisterer digitalt. En kolleksjon helt uten negativ påvirkning på miljøet. Kolleksjonen er inspirert av den virtuelle verden som dataspill, anime og cyberpunk. Neo – Ex er et samarbeid med den digitale influenceren ”Perl.www” (https://www.instagram.com/perl.www/ ). Akkurat som kolleksjonen Neo-Ex, finnes bare ”Perl.www” digitalt, der hennes tilstedeværelse som menneske visker ut linjene mellom det digitale og virkelige liv.

All omsetning fra salget av kolleksjonen går direkte til WaterAid for å skape oppmerksomhet rundt problematikken rund det store vannforbruket klesindustrien står for. Drøyt 7 billioner liter hvert år.

- Fremtiden er her, og vi må hele tiden utfordre oss selv, tilpasse oss, og være relevante for våre kunder og den neste generasjonen. Denne ideen er inspirert av gamingverden, som alltid er et steg foran. Vi har blitt vant til å kjøpe ”skins” på Fortnite, dette er vår take på det. Sier Ingeline Gjelsnes, Marketing Manager Carlings.

Salget av den digitale kolleksjonen fungerer slik:

1. Du kjøper et produkt fra den digitale kolleksjonen Neo-Ex.

2. Du laster opp et bilde av deg selv med den poseringen du ønsker at klesplagget skal sitte på.

3. Carlings 3D-designers monterer klærne på bildet ditt, så det ser ut som at du har på deg et fysisk produkt.

4. Du får bildet sendt tilbake til deg, og du publiserer det i sosiale medier.

Den limiterte kolleksjonen består av 19 produkter og koster mellom 100-300 NOK.