Du er her

Comeback med By Me

Med smykkemerket By Me gjør Marianne Tefre comeback med en ny kolleksjon etter to års pause. Tidløse, men tidsriktige smykker som fremhever brukerens personlighet og identitet.
Av Ove Hansrud
Publisert 10.11.2017 09:15

- Jeg har alltid vært opptatt av accessoirer, og i 2005 realiserte jeg drømmen om å lansere mitt eget smykkemerke. Jeg mente å se et hull i markedet: mellom de «pene» smykkene som bare tas fram fra skapet til de store anledninger, og bijouteri. Jeg ønsket å skape smykker som fremhever personlighet og identitet.

Hun har norsk-amerikansk bakgrunn, og hennes amerikanske røtter og sansen for "free spirit rock n'roll vibes fra sekstitallet og syttitallet, kombinert med en minimalistisk skandinavisk stil, preger hennes design. Tidløst, men tidsriktig. Med utgangspunkt i ekte materialer: sølv, lær og ekte stener, som onyx, tigerøye og kvarts.

Marianne er stolt av å ha bygd opp merket fra null til bra business med et produkt som var sterkt nok til å bygge en merkevare med distribusjon over hele Norge. Men som de fleste andre har hun opplevd at ting ikke bare går opp, men også ned. For henne kom alt på en gang: Finanskrise med påfølgende konkurser hos flere kunder, så en skilsmisse og to år etter, en tøff kreftsykdom. Samtidig som det kom flere store endringer i bransjen, blant annet med nettsalg og sosiale medier. Hun kjempet videre for å henge med så godt hun kunne, men måtte ta en pause i 2015. Etter et vikariat som selger for In Wear i 2016 er hun nå klar for et comeback. Med en ny kolleksjon, men med samme designfilosofi og utgangspunkt som før: Høy kvalitet og varighet som gjør at man har smykker som kan legges bort en stund og tas fram igjen. Smykker som fremhever identitet og personlighet. - De beste tilbakemeldingene jeg får er når kundene ringer eller skriver til meg om hva smykkene mine har betydd for dem. Da er det «mission completed» for meg, sier hun.

- Dette var en av grunnene til at jeg ikke klarte å slippe taket! Jeg hadde en idé for en ny kolleksjon og følte at jeg bare måtte sette i gang igjen. Det var enkelt og morsomt med det kreative, men mye tyngre med den kommersielle delen. Det er ikke mulig å være like god på alt. Og jeg er for liten til å bli stor i en fart. Det er alltid for mye å gjøre. Derfor har jeg alliert meg med Norwegian Fashion House for å ha en kommersiell sparringpartner og kunne få bistand til det jeg finner ut at jeg må sette bort.

På mange måter blir det å starte helt på nytt igjen. Det er selvsagt en fordel at jeg har etablert et navn som til en viss grad fortsatt er kjent, og at jeg har et godt produksjonsnettverk i Norge. Men distribusjonen blir annerledes enn før. Jeg satser mer på direktesalg og salg gjennom min nyetablerte nettbutikk, og et lite utvalg gode, fysiske butikker.

Også når det gjelder markedsføring ser hun utfordringer: -Jeg må bli flinkere til å henge med på det som skjer i sosiale medier, men samtidig er jeg ikke villig til å henge med på alt. Jeg er forundret over at så mange er villig til å bruke mye penger for å få bloggere og «influencere» til å bruke produktene. Det skjer bare en kort periode, før de skifter over til neste produkt som de får betalt for. Det er ikke noe for meg. Jeg legger så mye av meg selv i min produksjon at jeg må finne andre måter, og kjøre mitt eget løp for å markedsføre merket mitt, sier hun.

 

 

 

Nøkkelord