Du er her

Den største opplevelsen er DEG!

«Det er ikke sirkus og ablegøyer som vil avgjøre om butikken din lever om fem år. Det er du selv, din kompetanse og dine holdninger som er avgjørende.»
Av Redaksjonen
Publisert 03.04.2019 13:55

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 2/2019:

Jeg føler at hodet mitt er fylt opp av eksperters gode råd om oppskrifter på hvordan den fysiske butikken skal overleve og utvikle seg. Ett begrep går igjen: Opplevelser! Du må sørge for å skape opplevelser for kundene dine!

Hva betyr det? Skal du selge sardiner i et sirkus, slik det beskrives i en annen artikkel i bladet? Skal du ha coffeshop, storskjerm, aviser, akvarium, hoppeslott, biljardbord, dataspill? Eller skal du digitalisere deg bort fra problemene og lage showrom med interaktive skjermer hvor kundene bestiller med et tastetrykk og får varene brakt hjem? Og skal butikken din se ut som ei hytte eller et romskip?

Vi registrerer at kjøpesentrene febrilsk leter etter kultur- og opplevelsesaktiviteter som de kan fylle opp tomme lokaler med. Men skaper en kino på toppen eller en svømmehall ved siden av mer omsetning i klesbutikken i en eller annen sidegate inne i senteret?

Så langt har jeg, som de aller fleste andre, mer spørsmål enn svar. Men jeg er sikker på en ting: Det er ikke sirkus og ablegøyer som vil avgjøre om butikken din lever om fem år. Det er du selv, din kompetanse og dine holdninger som er avgjørende. Det er den fagkunnskapen og serviceholdningen du og dine medarbeidere har med dere i butikken hver dag som skaper den viktigste opplevelsen som gjør at kundene kommer – og kommer igjen. Å bli sett, gjenkjent og snakket til, ikke bare bli spurt om «vil du ha hjelp», men bli fortalt en historie og få råd fra en person som kan faget sitt som er det beste en kunde kan oppleve når hun kommer inn i en butikk. Å kunne gi av seg selv og få en hyggelig dialog med kunden er noe av den beste kompetansen du kan ha.

Så hører det selvsagt med at du må være synlig og tilgjengelig på nett, utvikle og fornye innredning og utstilling hyppig, presentere en moderne, ren og ryddig butikk med en stil og profil som passer det segmentet du er i, og bruke lys, lyd, innredning og fremfor alt riktig eksponering av produktene til å skape en god atmosfære. Men når alt kommer til alt: Den største og beste opplevelsen for kunden er DEG.

Se hva du kan lese om i Tekstilforum 2/2019

Nøkkelord