Du er her

Det går likar no?

LEDER: Det går likar no, synger DDE. Eller gjør det det?
Av Ove Hansrud
Publisert 03.10.2016 10:37

Det skjer i alle fall mye positivt i den norske motebransjen. Utlendingene synes at norsk er eksotisk. Stadig flere utenlandske butikker kjøper norske merker, og selv om det ikke alltid er snakk om store volumer, er det absolutt skritt i riktig retning. Og aller viktigst: Norske butikker vil gjerne kjøpe inn norske varer. Ikke fordi de norske, men fordi de selger godt og gir god bruttofortjeneste.

Prosjektleder i moteklyngen Norwegian Fashion Hub, Linda Refvik, gleder seg over at klyngen har vokst fra 12 til 33 medlemsbedrifter på to år, at ingen av dem verken er avviklet eller gått konkurs, men at samlet omsetningsøkning var på 25 prosent i fjor, det meste fra eksport.

Men det er langt igjen. Selv om omsetningen samlet sett øker, er det store resultatforskjeller. Noen går riktig bra, andre bærer preg av at de fortsatt er tidlig i byggeprosessen og har mye hardt arbeid foran seg for å komme unna til dels store, røde tall i regnskapet.

Derfor er det positivt å møte lederen i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, som er heftig og begeistret over det som er i ferd med å skje i norsk mote, og som lover at mote blir et viktig satsningsområde når Norge nå må omstille seg til en mindre oljesmurt økonomi. Så gjelder det for bransjen å få det politiske miljøet til å gå i samme retning.

På butikksiden fortsetter kjedene å ta markedsandeler. Men fjoråret var preget av valutauro og svak utvikling for den norske kronen, noe som har påvirket resultatene for de aller fleste, store som små. For de fleste var det slik at omsetningen sto på stedet hvil, eller økte ubetydelig, mens driftsmarginen svekkes. Det gjelder både de store kjedene og frittstående butikker. Det er illevarslende at 75 prosent av de 30 mest lønnsomme butikkene på Tekstilforums oversikt fra 2014 hadde dårligere inntjening i 2015. Og når de beste sliter med å holde marginene, er det lett å tenke seg hvordan det står til i den andre enden av skalaen. 

Om det går som mye «likar» blant leverandørene, kan diskuteres. Her er det både og. Etter at 105 leverandører valgte å flytte ut fra Norsk Moteforum på Sjølyst Plass og etablere seg på Fornebu har det vært mye snakk og rykter som har skapt lite gunstige samarbeidsforhold i en bransje som har alt å vinne på å samarbeide.  

Det har ikke blitt bedre etter at Norwegian Fashion Center og Texcon skaper en overlapping med Texcon-messen og åpningen av innkjøpsuka på Fornebu i februar. For innkjøpere flest vil vel dette helst fortone seg som plask i andedammen og ikke påvirke deres innkjøp i særlig grad. Men det kan bidra til å skape usikkerhet.  

Og som Tekstilforum har påpekt før: Ikke glem hvem som er hovedpersonene når det stunder mot en ny innkjøpssesong. Det er verken Texcon, leverandører på Fornebu, Skøyen, Maridalsveien eller andre steder. Det er innkjøperne. Derfor er det all grunn til å samarbeide og finne gode løsninger til innkjøpernes beste.

 

Les mer om Tekstilforum 5/2016 her


Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider


 

 

Nøkkelord