Odd Gisholt, Foto: Kjedemagasinet

Dette er norsk handels fremtid

Kjøpesentrene og kjedene vil øke sin omsetning og innflytelse. Teknologiutviklingen fortsetter. Netthandelen øker. Kontantene forsvinner. Den fysiske butikken vil fortsatt spille en viktig rolle.

Publisert

Dette er noen av fremtidsvyene for norsk detaljhandel. Det kom fram på Framtidsseminaret Retail 2026 avholdt på BI i Nydalen i Oslo i forbindelse med at retailguru Odd Gisholt fylte 70 år.

I en paneldebatt som tok for seg forventet utvikling for norsk varehandel, unntatt dagligvarer, satt adm. dir. Marius Varner i Varner-gruppen, konsernsjef Ole Vinje i Komplett Group, adm. dir. Erling Ølstad i Mester Grønn, partner Jan Hillesland i Big Blue & Company og konserndirektør Tron Harald Bjerke i Olav Thon Gruppen. Debatten ble ledet av jubilanten selv.

Dette er Gisholts ti hypoteser for varehandelen:

1. Norsk varehandel vil fortsatt utgjøre 10 prosent av verdiskapningen i landet, selv om antall ansatte vil gå ned fra dagens 360.000.

2. Alle bransjer vil være under et betydelig marginpress, noe som vil føre til økt kjededannelse for å oppnå volum.

3. Det vil fortsatt være en betydelig bransjeglidning. Enkeltbransjer vil presses ut. Det samme gjelder enkeltbutikker uten kjedetilknytning. De store kjedene blir dominerende.

4. En rekke utenlandske konsepter vil se dagens lys i de norske markedene, særlig gjelder det andre skandinaviske konsepter. Norske handelskonsepter vil derimot ha problemer med å etablere seg ute.

5. Antallet store norske kjøpesenter vil være stabilt rundt 300, men det vil bli vinnere og tapere i bransjen. Behovet for fornyelse vil være stort. Handelen via kjøpesenter vil på landsbasis øke til over 40 prosent. Noe som vil føre til at sentrumshandelen fortsatt vil lide. Kjøpesentrene vil fortsatt være stengte på søndagene.

6. Handelen med fysiske varer vil øke på nett. Veksten vil være ulik fra bransje til bransje. Innen tjenestesektoren vil netthandel ha overtatt 90% av omsetningen. Innen dagligvare vil den ikke nå mer enn 3 prosent. En rekke netthandelsselskaper vil forsvinne, mens de store etablerte selskapene vil overta hegemoniet.

7. Digitaliseringen vil gå sin gang. En rekke funksjoner vil bli automatisert, men overdrevne forventninger til bruk av droner, roboter og selvstyrte kjøretøy vil ikke bli innfridd. Men bruk av Big Data vil gjøre butikkdrift og logistikk mer effektiv.

8. Nordmenn vil i enda større grad enn i dag handle i utlandet både i form av grensehandel, særlig mot Sverige, men også som et resultat av økte besøk i utlandet.

9. På samme måte som forbrukeren vil bruke mindre av sin disponible inntekt på dagligvarer vil dette fenomenene også gjøre seg gjeldende i en rekke andre bransjer. Disse vil skrumpe eller forsvinne. Forbrukeren vil være langt mer opptatt av bærekraftige konsepter enn det vi ser i dag.

10. Cash vil være borte. Nye integrerte digitale betalingsløsninger vil gjøre det meget enkelt å få gjort opp for en handel. (Kilde: Kjedemagasinet)

Powered by Labrador CMS