Du er her

DNB velger norsk design

Bak DNBs nye uniformer står familie- og gründerbedriften Holzweiler. —Et veldig spennende og litt uvanlig samarbeid for begge parter, sier merkevaresjef i DNB, Camilla Forberg.
Av Ove Hansrud
Publisert 23.05.2017 09:15

1000 DNB-rådgivere får i disse dager nye arbeidsantrekk. Kolleksjonen er signert Holzweiler, et merke som ikke akkurat forbindes med banksektoren. 

—Vi ønsket en klesidentitet som var moderne og designet for oss, samtidig som vi ville bidra til å løfte norsk moteindustri. Vi er opptatt av norske gründere og vil at de skal lykkes, så for oss var det helt naturlig å velge et norsk design-team til å løse denne oppgaven, sier Forberg.

Banken inviterte norsk motebransjes fremste aktører til en konkurranse. Holzweiler gikk av med seieren og har designet en hel kolleksjon av dame- og herreklær til bankes rådgivere.

—Vi ønsket å lage en DNB-garderobe med klær som er gode å jobbe i, som motiverer oss og får frem lagfølelsen, men beholder personligheten til hver enkelt, sier Forberg.

—Når vi bygger merkevaren DNB er det ikke ett virkemiddel som skal fungere. Det vi gjør i DNB må henge sammen, og det vi utstråler må forsterke de assosiasjonene vi vil vekke ved hvert enkelt kundemøte. For ett år siden var vi ferdig med å pusse opp alle bankkontorene våre i Norge, men vi så at garderoben til rådgiverne ikke hang helt sammen med designet i kontorene.

En annerledes kunde

For Holzweiler ble møtet med DNB en positiv overraskelse.

—Vi møtte en mye mer fremoverlent og lettbent organisasjon enn forventet. Det har vært en spennende og lærerik prosess å få utvikle en kolleksjon som skal kle mange mennesker, kunne brukes hver dag og som samtidig underbygger firmaets identitet, sier Susanne Holzweiler.

Kolleksjonen er laget med utgangspunkt i at det finnes mange forskjellige kropper og fasonger, og at alle skal kunne finne en garderobe de vil føle seg vel i hver dag på jobb.

—Det å få muligheten til å utvikle en kolleksjon for en kunde som DNB, og med utgangspunkt i deres merkevare, har vært utrolig spennende. Det er flott å se en bedrift som også inkluderer arbeidsantrekk når de tenker på bedriftens helhetlige profil, sier Maria Skappel Holzweiler, designeren bak kolleksjonen.

Kledd for fremtiden

—Ser vi litt historisk på det, har rådgiverne våre fått en ny rolle. Det er ikke lenger slik at kundene kommer med lua i hånda når de oppsøker banken. Bankene har endret seg og det har også kleskodene.

Rådgiverne spiller en avgjørende rolle for kundeopplevelsen.

—I banken vil du møte noen som gir deg nødvendig trygghet, som er personlige og relevante og som kan forenkle noe som kan være krevende å forstå.  Sammen med Holzweiler har vi laget en DNB-kolleksjon som skal få fram det beste i oss og som passer til den viktigste jobben vi gjør, nemlig at vi er der for kundene våre. Vi er veldig stolte av at vi nå kan presentere ny kolleksjon for 1000 DNB ansatte og tusenvis av kunder, avslutter Forberg.

 

Nøkkelord