Eikhi mest lønnsom: - Må være på hugget hele tiden.
Det nytter ikke å lene seg tilbake, vi må være på hugget hele tiden, sier Svein Vold i Eikhi, som nok en gang topper lista over de mest lønnsomme butikkene i Norge.
Han hadde en positiv utvikling både i omsetning og marginer i forhold til 2017, og kan konstatere at «oljebremsen» er et tilbakelagt stadium og at det er mer optimisme i markedet.- Stemningen er bedre enn på lenge, og jeg tror at bransjen kan vente seg vekst den neste tiden, sier han.
Men han legger ikke skjul på at det er mange utfordringer og skjær i sjøen. – Det er ingen tvil om at vi er inne i en utvikling hvor det blir færre aktører, og her vil det beste og sterkeste bli igjen og fortsette å utvikle seg. Konkurransen vil skjerpes. Både på nett og i butikk, Derfor er det viktig å fortsette å utvikle service og kompetanse slik at kundene føler de kan stole på d g og at de har igjen for å komme i butikken og ikke handle på nett. God varekunnskap, høy servicegrad og en godbalanse mellom de eldre, erfarne folk og de yngre medarbeiderne blir viktig, slik at vi kan møte og tilfredsstille alle typer kunder.
- Hva gjør du selv med nettsalg?
- Eikhi har egen nettbutikk. Den har ikke stor omsetning, men den er meget viktig fordi den gjør oss mer tilgjengelig og gjør det mulig for kundene å orientere seg om hva vi kan tilby før de kommer i butikken.
- En utfordring når det gjelder nettsalg er at leverandører senker prisene i sine egne nettbutikker og konkurrerer med sine gene forhandlere. Det er ikke seriøst. De leverandørene ønsker vi ikke å ha noe med å gjøre, sier Vold.
- Hvordan holde gode marginer i en tid med stadig mer fokus på rabattstyrte kampanjer og "dager"?
- Vi må distansere oss fra kjedene som stadig dumper prisene og opprettholde et nivå på varene våre, kunnskapen og servicen vår slik at kundene føler at de har noe igjen for å besøke oss.
- Hva gjør Eikhi når det braker løs med Black Friday?
- Vi er med på Black Friday og kjøper inn rabatterte varer som vi kan selge og tjene på. Men vi setter ikke ned de varene vi har i butikken.
Mange gode
En klar profil, gode merkevarer, høy servicegrad og god varekunnskap kombinert med smarte, godt planlagte innkjøp og god kontroll i alle ledd. Det er fellesnevnere for de mest veldrevne og lønnsomme butikkene i Norge.
Årets liste over de mest lønnsomme butikkene viser at det er nettopp en klar profil i sin nisje eller sitt område, kombinert med godt kjøpmannskap, høy servicegrad og kjente og anerkjente merkevarer er en oppskrift som fungerer uansett hvor man ligger. Herremagasinet Big & Tall, Oslo, Strømme Klær og Sko i Sykkylven, Zoma i Skien, Zaraz i Brumunddal og Oleanabutikken i Bergen er svært forskjellige i størrelse og profil. Men de har noen fellesnevnere: De kjenner kundene sine svært godt, de gir dem den hjelpen og de rådene de ønsker og de har stor tillit. Kundene kommer igjen og igjen fordi de føler seg vel og at de blir godt tatt vare på. Og like sikkert som at Eikhi topper lista er det at 70 prosent av de beste butikkene er Texcon-medlemmer.
Om man sammenligner årets liste med oversiktene fra de siste årene var det en klar tendens til at både omsetning og marginer krympet i årene fra 2015 til 2017. Men i 2018 er det klare tegn til bedring, noe som ser ut til å fortsette i 2019, ut fra de signalene vi får fra butikkene.
Jenny Ørjavik i Olivias Verden har god grunn t l å være fornøyd. Både hennes «hovedbutikk» i Sandvika Storsenter og butikken i Strømmen Storsenter er med på lista over de 20 mest lønnsomme.
Ingen av de større butikkene i storbyene er med på lista. Noe som for de flestes del både kan skyldes høyt husleienivå og at de fleste av dem har et så stort og variert vareutvalg med tilhørende lagerbeholdning som gjør at de har god grunn til være fornøyd med en driftsmargin mellom 5 og 10 prosent.