Du er her

- En ny form for netthandel

Schibsted lanserte i forrige uke abonnementstjenesten Svosj. I partnerskap med noen av de største og mest populære nettbutikkene, er ambisjonen med Svosj å endre måten vi handler på nett.
Av Redaksjonen
Publisert 27.09.2019 08:26

Flere av de store aktørene innen mote er allerede med, og direktør for distribusjon i Schibsted, Cathrine Laksfoss, tror spesielt de som handler mote på nett har høye forventninger til nettbutikkene.

 – Vi netthandler som aldri før, men hele brukerreisen fra handlekurven til du holder varene i hendene henger veldig bakpå. Når man må kan handle mote med mindre friksjon enn tidligere, vil vi være med å endre måten man handler på nett, sier direktør for distribusjon i Schibsted, Cathrine Laksfoss i en pressemelding.

For en abonnementspris på 29 kroner i måneden, tilbyr Svosj kundene fri frakt på netthandel fra samarbeidspartnere, som tilbyr merkevarer innen mote, sko, sportstøy og kosmetikk

Frakt er største utfordring

Junkyard, Get Inspired, Villoid, Ferner Jacobsen, Bodyshop, Barbershop, Lyko, Boozt.com, Footway og Vita er noen av nettbutikkene som har inngått partnerskap med Schibsted og Svosj.

– Vi vet at frakt i dag er et usikkerhetsmoment for folk, og gjerne en overraskelse som dukker opp først når de skal betale. Det er svært mange ulike vilkår for fraktkostnader i markedet, og mye usikkerhet rundt leveringstidspunkt, leveringssted, toll og avgifter. Sånn kan vi ikke ha det, sier Laksfoss.

Hun er forventer at netthandelen bare fortsetter å vokse. I 2020 vil det handles 80 millioner pakker på nett bare i Norge. - Vi forventer at dette tallet dobles i løpet av en femårsperiode, sier hun.

– Om vi ser til land som USA, er vi fortsatt bare i startgropen av hva gjelder potensialet innen netthandel. I tråd med veksten forventer kundene - forståelig nok - stadig raskere levering, billigere levering - og at pakkene leveres akkurat dit de selv ønsker, sier Cathrine Laksfoss.  

  Lanserer betaversjon

Enn så lenge er lanseringen av Svosj en beta, men ambisjonene er store.  

– Vi har store ambisjoner og gir full gass, samtidig som vi tar høyde for at Svosj er i kontinuerlig utvikling. Vi har respekt for at det ligger omfattende arbeid både bak og foran oss, med tanke på å utvikle løsningen, legge til nye fordeler - og optimalisere brukeropplevelsen. Vi må tenke at Svosj alltid kan bli bedre, sier Cathrine Laksfoss. 

Tjenesten vil koste 29 kroner i måneden, en pris som Svosj planlegger å holde lav. – Det skal være lønnsomt for kunden å bruke Svosj, både i penger og tid spart, sier hun.

– Svosj styrker vår konkurransekraft 

– Vi er en del av Svosj fordi både Svosj og Boozt jager en stadig bedre og mer sømløs handleopplevelse for forbrukerne. Boozt er en fremoverlent og nytenkende merkevare, så å knytte oss til Svosj er strategisk riktig for oss. Boozt vokser kraftig, og vi forventer at denne samarbeidsmodellen kan øke vår konkurransekraft i det norske markedet ytterligere. I et makroperspektiv er det også positivt at Svosj bidrar til å fremme nordisk netthandel, i konkurranse med globale aktører, sier CCO i Boozt, Peter G. Jørgensen.

 

 

 

 

 

 

Nøkkelord