saueklipping.jpg

En ullen kampanje

Ulluka ble åpnet med saueklipping på Egertorvet og utstilling av ullprodukter i Steen & Strøm Magasin i Oslo, og i løpet av uka blir det flere arrangementer som skal markedsføre ull som helse- og miljøvennlig materiale.

Publisert

Saueklipping midt på Egertorvet markerte åpningen av Ulluka og vakte stor oppmerksomhet.

Det var prins Charles som åpnet en kampanje for ull i Storbritannia i fjor, og når har kampanjen spredt seg, blant annet til Norge.

Og bruken av norsk ull i moteklær kan så absolutt trenge en kampanje. Det er bare et fåtall norske designere og produsenter som bruker norsk ull – det meste går til strikkegarn og teppeproduksjon. Den er så grov at den bare egner seg til ytterplagg. Til undertøy og andre kroppsnære ullplagg er det stort sett Merino-ull som gjelder.

Dale of Norway og designeren Lillunn er av de som bruker norsk ull, og flere av de designerne som er med på utstillingen på Steen & Strøm Magasin er interessert i å bruke mer norsk ull i sine produkter.

Tone Skårdahl Tobiasson markerer Ulluka for åpnet.

Det ble både snorklipping og saueklipping under åpningen. Etter at et antall sauer ble gående nakne på Egertorvet kunne prosjektleder for Ulluka, Tone Skårdal Tobiasson, klippe (ull)snora som markerte åpningen av ulluka og ønske velkommen til en utstilling med stor spennvidde i fjerde etasje i Steen & Strøm.

Her vises det ullprodukter av en rekke norske designere: Blant andre Fabel, Vera & William, Cathrine Hammel, Tine Solheim og årets debutanter i Oslo Fashion Week, Linne Røstad og Jason Sharpe. Her er vinnerne av Moteukas designkonkurranse, Dale og Norway, Kari Traa, Nøstebarn, Oleana og mange produkter fra Heimen.

Designerparet Linne Røstads og Jason Sharpes produkter samlet stor interesse.

Produkter fra vinnerne av Moteukas designkonkurranse, Thea Dyring, Daniel Lid og Julius Langhoff.

Cathrine Hammel og Tien Solheim er blant de norske designerne som deltar på utstillingen i Steen & Strøm Magasin.

Powered by Labrador CMS