Du er her

Et løft for bransjen?

LEDER: Dette kan bli et skikkelig løft for bransjen! Dette var en entusiastisk, begeistret kommentar etter at leietakerne i Norsk Moteforum nærmest hadde blitt båret rundt av meget profesjonelle markedsførere i Telenor Eiendom og fått et tilbud som tydeligvis var langt bedre enn det huseier Sparebank1 Forsikring på Sjølyst Plass kunne komme med da fremtidig lokalisering av Norsk Moteforum skulle avgjøres. Et stort flertall ville flytte til Fornebu.
Av Ove Hansrud
Publisert 10.12.2015 06:45

Du kan skrive inn kommentarer nederst

Hva betyr det egentlig for bransjen? Å flytte fra A til B gir ikke automatisk noe løft for noen. Løftet må en sørge for selv. Og en god del av de som snakket om løft for bransjen, har ikke utmerket seg i særlig grad med å løfte noe som helst på sin nåværende lokalisering.

Sparebank1 Forsikring kom bakpå i første runde, men ønsker fortsatt å satse på tekstil på Sjølyst Plass. De har hittil tegnet avtaler med et antall viktige aktører, blant andre Floyd, Marc Lauge, Ball Group og deler av DK Company, og satser på å fylle huset med tekstil og mote. Det betyr at det fortsatt vil være mange leverandører med showrom på Skøyen. Konsekvensen for innkjøperne er at de får enda en destinasjon til å forholde seg til under moteukene.

Den store fordelen ved et nytt motehus på Fornebu er at det er rikelig med plass til fremtidig vekst og utvikling, og muligheter for fleksibel tilpasning og skreddersøm av lokaler. Både for de bedriftene som etablerer seg der fra 1. januar 2017, og de som ønsker å komme etterpå. Ikke minst viktig: I leieavtalen gir huseier anledning til å benytte lokaler i nabobygget, Telenor Expo, to uker i året uten ekstra kostnad.

Det gir store muligheter. La oss male et fremtidsbilde: De skoleverandørene som i dag er samlet på Helsfyr, og et antall leverandører av accessoirer har også flyttet til Fornebu. Moteuka starter med at Texcon legger sin innkjøpsmesse til Telenor Expo fra fredag til søndag, hvor leietakere på Fornebu med Texcon-avtale ekspederer fra sine showrom mens de øvrige er samlet messeområdet i Telenor Expo. Fra mandag til fredag fortsetter moteuka i showrommene. Leverandører som ikke har faste showrom i Oslo, og som til nå har leid seg inn på hotellrom rundt om i byen, har stands i messeområdet i Telenor Expo.

På plassen mellom de faste showrommene og messehallen er det telt og paviljonger med servering, underholdning og events. Oslo Runway har også flyttet til Fornebu og kjører sine visninger og events her, med en egen paviljong for norsk design.

Skyttelbusser kjører til og fra Skøyen, sentrum og Maridalsveien for å gjøre dagen enklere for innkjøperne. Fra Rådshuskaia går det «moteferge» i skytteltrafikk til og fra Fornebu.

Da kunne vi snakke om løft for bransjen!

Ove Hansrudtekstilforum

________________________________________________________________

Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 6/2015

Last ned bladet her

- Bestill abonnement på tekstilforum

________________________________________________________________

Flere lederartikler fra tekstilforum:

"

" Fysisk og mental ominnredning

LEDER: Bygger du om butikken, vil det føre til økt omsetning, hevder de fleste eksperter. Men det krever et økonomisk løft, og du må være innstilt på å tape omsetning mens prosjektet pågår.

Les mer »" (06.10.2015)

Les også

" Noen tusen her, og noen tusen der

LEDER: Det nytter å ha bedre oversikt, jobbe ut fra et innkjøpsbudsjett og være tøff med de varegruppene, merkene og leverandørene du ikke tjener nok penger på.

Les mer »" (04.08.2015)

Les også

" Den kjappeste veien til kundene

LEDER: Sosiale medier har blitt en av de viktigste kanalene for både eksponering og markedsføring for motebransjen.

Les mer »" (05.06.2015)

Les også

" Tenk mer business, damer!

LEDER: Det er for mange damer som driver butikk «fordi det er så gøy». De er ikke flinke nok til å tenke business og sørge for å tjene penger.

Les mer »" (14.04.2015)

Les også

" Flere bein å stå på

Fra tekstilforum 1/2015: «Alle må være forberedt på å jobbe hardere for å kunne oppnå samme resultater som før.»

Les mer »" (22.01.2015)

Les også