Lisa Camilla Øhrling og Kari Elvestuen

Farmhouse Design satser og vokser

Farmhouse Design startet i det små med smykker i 2013. Nå har designer og innehaver Lise Camilla Øhrling utvidet med klær og sko, ansatt selger og flyttet inn i nytt showrom på Hoff gård. Under Norwegian Fashion Week har hun stand i The Hub på Fornebu.

Publisert

Øhrling har utdannelse som dataprogrammerer og webdesigner og jobbet som administrasjonssjef i et arkitektfirma. Men hoppet av i 2013 for å satse 100 prosent på design av smykker, klær og sko i Farmhouse Design. Et tøft valg, som medførte at hun og mannen solgte leiligheten i Oslo og flyttet til småbruket sitt ved Lillehammer i en periode mens hun etablerte seg.

- Jeg har alltid vært interessert i kunst og har arbeidet med bildekunst og smykker. Dette utviklet seg slik at jeg tok sjansen på å leie en stand på Gave- og Interiørmessen på Lillestrøm for tre år siden. Det gikk over all forventning. Jeg fikk 12 forhandlere med en gang, og fant ut at nå kaster jeg meg ut i det og satser. I dag har hun rundt 100 smykkeforhandlere og mellom 30 og 40 forhandlere av klær og sko. I stor grad livsstilsbutikker, men stadig flere motebutikker har kommet til.

Utvidet med sko og klær

- Året etter introduserte jeg en liten skokolleksjon. I 2016 utvidet jeg produktporteføljen med en liten kleskolleksjon med åtte styles og la til noen flere skomodeller. Nå har det vokst veldig, med langt bredere kleskolleksjoner, med rundt 40-50 styles, og en støvlettkolleksjon for høsten.

- Fram til høsten 2016 har firmaet bestått kun av meg selv - hvor jeg har tatt meg av alle oppgaver, fra A til Å: design, produksjon, salg o.s.v. Jeg hadde en netto omsetning på ca fem millioner i fjor, inkludert forhåndssalg for våren 2017.

Nå er Farmhouse Design etablert i eget showrom i låven på Hoff gård hvor hun flyttet inn i august i fjor. Kari Elvestuen, som har lang erfaring som selger, blant annet i Fransa, er ansatt som selger. I tillegg er det engasjert en selger som har ansvar for Vestlandet, og hun har knyttet til seg en agent i Sverige og en webdesigner som utvikler hjemmesidene til Farmhouse Design og for butikken hun har åpnet i Bygdø Alle i 2015. Der selger hun egne produkter og et utvalg andre merker.

Kolonitid og natur inspirerer

Som designer har hun flere inspirasjonskilder:

Hun er inspirert i kolonitiden, spesielt av India. Oldefaren og brødrene hans, og senere faren var sjøkapteiner og kom gjem med mye eksotiske gaver, særlig smykker og spennende stoffer, som jeg ble svært fascinert av. Jeg er også glad i naturen og går mye tur i skogen og fjellet med hunden min. Noe som også gir meg mye inspirasjon.

Kvalitetsfokus

Jeg er meget kvalitetsfokusert, og har vært så heldig at jeg har finnet fram til små produsenter i Kina, som jeg har tett kontakt med og besøker fire ganger i året, slik at jeg alltid har god kontroll både på stoffer, produktkvalitet og arbeidsforhold.

For høsten har hun en kolleksjon som prismessig befinner seg i midtsegmentet, og en high end-linje, med materialer som silke, pels, kashmir og skinn.

Liten, men sterk

Hun har valgt kolibrien som symbol. - Fordi den er en fascinerende skapning; liten, men sterk og klar. Slik følte jeg meg også, da jeg startet. Liten med sterk og klar! Kolibrien går igjen i motivvalget hennes, spesielt i smykkekolleksjonen, men også i klesdesignet.

Godt profilert

Både smykker og klær har vært godt profilert i media. På Vår Staude i God morgen Norge, på Hanne Sørvaag, Pernille Sørensen i Nytt på nytt og en rekke andre kjente ansikter.

Powered by Labrador CMS