tyveri.jpg

Flere butikktyverier

Anslaget for butikktyverier i julemåneden er 8 prosent høyere enn i fjor. Endringen skyldes økt aktivitet generelt fra butikktyver i år, i tillegg til økt omsetning i handelen i år, sier Sikkerhetsrådgiver i HSH, Thor Martin Bjerke.

Publisert

Kvarud Analyse og HSH har utarbeidet anslag for fylkesvis omsetning i butikkene i julemåneden.

- På bakgrunn av disse tallene og The Global Theft Barometer har vi laget en tilsvarende oversikt over svinnet for hvert fylke forteller Bjerke.

Tallene viser et totalt svinn på rundt 611 millioner.

- Det er verdt å merke seg at disse tallene er noe lavere enn de det har vært referert til i mediene de siste dagene. Da de også inkluderer januar og februar, mens våre tall kun er for desember, sier Bjerke.

Myte at det er flere tyverier i desember

- Det er en myte at det er flere tyverier i desember enn i andre måneder sett i relasjon til omsetning og kundebesøk, sier Bjerke.

I følge vaktselskapet AS Skan-Kontroll som betjener kunder bla. innen dagligvare, sport og elektronikk er det registrerer flere tyverier i mars enn i desember både i 2008 og 2009.

I desember er det i mange perioder mer enn en dobling av antallet kunder i butikkene, og rushet varer hele dagen. I tillegg er det flere ansatte og flere vektere, både sivile og uniformerte. Profesjonelle tyver som normalt er aktive hele dagen får dermed ikke det samme handlingsrommet som vanlig og må derfor være mer forsiktige.

- Vi har også erfaring av at mange mobile kriminell reiser hjem til familien i jula, sier Bjerke. - Det vil si at tyverier utført av profesjonelle går ned og at det er ”hvermansen” som er den vanligste tyven i desember.

Bjerke viser også til VG som 3. desember skrev at 1 av 20 julegaver og at 6% av julegavene kan være stjålet.

- Dette er gal tolkning av tallene. Våre tall viser at ca 0,6 % av omsetningen forsvinner i tyvenes lommer. Det vil si 1 krone av hver 200 kroner omsatt stjeles av butikktyver, ikke at 1 av 20 gaver er stjålet”.

Hva stjeles?

Det som stjeles er det samme som er mest populært blant kundene. Det vil si at toppselgerne også er tyvenes 10 på topp, enten det er i dagligvare, konfeksjon, elektronikk eller kosmetikk.

- Slike varer bør settes der man har god oversikt og ser hva kundene

driver med, sier Bjerke. - Men glem ikke de ”døde” områdene med lite folk. Det er der tyvene fjerner emballasje og ”laster” om varene.

HSH oppfordrer alle butikker til å ha tilstrekkelig personell i butikkene og at alle, både fast ansatte og vikarer gjennomgår opplæring i kundebehandling og det å avverge tyverier. I tillegg må alle sjekke at varealarmer, kamerasystemer og innbruddsalarm er i orden og fungerer som de skal. (HSH-org.no)

Powered by Labrador CMS