Øyvind Bjaanes

Funaki avvikles

Øyvind Bjaanes har bestemt seg for å avvikle sitt jeansmerke Funaki. Nå konsentrerer han seg fullt og helt om sin nye jobb som selger, utvikler og markedsfører i Mazing.

Publisert

I en sorgmunter melding til kundene sine skriver han:

«Alle ting i livet har en begynnelse og en slutt. Funaki så dagens lys i 2005, nesten litt i protest over at det ikke var noen særlig kule dame- jeans leverandører.

For en start vi hadde, hvilken suksess! Vi fikk omfavne utrolig mange norske damerumper. Vi ble kjent for vår måte å «lage fine rumper», vi hadde en helt spesiell måte å konstruere og plassere baklommene på. Funaki rumpen ble omtrent et begrep!

Forhandlerne jublet over en kalkyle (og BF) ingen andre jeans-leverandører var i nærheten av å tilby.

Vi ble lagt merke til utenfor Norge også, av damer som hadde funnet oss på nettet. Noen hadde vært i Norge på ferie og kjøpt med seg Funaki med hjem. Vi sendte jeans til damer som desperat «trengte» Funaki både i Tyskland, Frankrike, USA, Chile, Brasil, Sørafrika, Vietnam og Australia (og sikkert flere jeg ikke husker i farten). Vi gjorde fremstøt både i Sverige og Danmark, dog uten at det ble det helt store.

Vi var stolte av å være et av svært få norske jeansmerker, og det var helt klart til enhver tid at all produktutvikling verdiskapning og design skulle være i Norge.

En suksess får man som kjent ikke leve alene med, og det poppet opp en rekke konkurrenter som ville ha en del av kaka.

Jeg hadde lenge vært på leting etter superstretch denim som ikke gikk seg så fryktelig ut i bruk!

Det fantes noen slike denimkvaliteter, men de var proppet full av polyester. I tillegg så lå denne polyesteren på baksiden inn mot huden. Det skulle vi ikke ha.

Så på høsten 2013 fant vi det vi lette etter. Allerede samme høst ble den første av våre superstretch med passform garanti lansert, dette har så vært vårt varemerke ved siden av «Funaki rumpen» selvsagt. Superstretch var faktisk talt en sann underdrivelse, for det var så mange flere fantastiske egenskaper disse nye kvalitetene hadde å by på.

De siste årene har vår bransje ikke hatt det særlig godt, og Funaki har ikke vært et unntak. Jeg har selv de siste to årene for det meste stått alene for absolutt alle ledd i Funaki sin «næringskjede»

Når jeg nå oppsummerer disse nesten 15år, så er det en refleksjon jeg sitter tilbake med! Fy søren så moro jeg har hatt det med Funaki, og så utrolig mange hyggelige mennesker og trofaste kunder jeg har møtt. Jeg føler faktisk at jeg svikter dere nå! Jeg vet at de er flere som blir oppriktig lei seg når de leser dette. For min del så ble det nå mye jobb og for lite «lønn».

Jeg har lett etter systemer eller samarbeidspartnere som kunne ha interesse i å ta del i Funaki, og å være med på å dra det videre inn i fremtiden slik at flere kunne brenne for å jobbe 24/7 med Funaki. Så langt har ikke det rette dukket opp.»

Powered by Labrador CMS