mistery-shopping.web.jpg

God fart i julehandelen

HSHs julehandelsrapport viser at det er god fart i julehandelen. I forrige uke økte omsetningen på kjøpesenterne med 5,5 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i fjor. Veksten er størst innen interiør og klær.

Publisert

God start på julehandelen. (Scanstockphoto.com)

HSHs julehandelsrapport, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at Norge for alvor har kommet i gang med juleshoppingen. Uke 47(22.-28.11)viste en oppgang på 5,5 prosent i kjøpesenterhandelen.

Samlet for uke 46 og 47 har omsetningen på landets kjøpesentre økt med 5,2 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i fjor.

- Dette stemmer godt med vår prognose på en samlet oppgang i julehandelen på 5 prosent. Både prisstigning, befolkningsvekst og økt kjøpekraft bidrar til dette bildet.

De neste ukene forventer vi også at salget av mat og drikke begynner å ta seg opp, så det blir spennende å følge med på utviklingen videre i desember, sier Vibeke Hammer Madsen, administrerende direktør i HSH.

Mange myke pakker under treet?

Noe av veksten skyldes nyåpnede butikker og utvidelser på enkelte sentre. Størst salgsøkning i uke 47 hadde butikkene innen "Hus og hjem” med 9 prosent, fulgt av ”Klær, sko og reiseeffekter” med 6 prosent sammenlignet med i fjor. ”Spesialbutikkene” økte omsetningen med 5 prosent, mens butikkene innen ”Mat og drikke” bare hadde en vekst på knappe 1 prosent i uke 47.

Størst vekst på Sør- og Østlandet

Kjøpesentertallene for uke 47 viser at kjøpesentrene på Sør- og Østlandet hadde størst vekst i omsetningen den uken med 7,6 prosent. Stor økning i enkelte sentre som følge av åpning av nye butikker forklarer en god del av veksten. På Vestlandet og i Trøndelag var omsetningsøkningen på vel 4 prosent, mens kjøpesentrene i Nord-Norge har hatt en tilbakegang.

Regionvis oversikt - vekst uke 47

(%) i forhold til tilsvarende uke i fjor

Sør- og Østlandet 7,6

Vestlandet 4,4

Trøndelag 4,3

Nord-Norge -4,2

Totalt 5,5

Powered by Labrador CMS