Du er her

Guess satser bredt i Skandinavia

Guess har utvidet sine produktkategorier og satser tungt i Skandinavia og Norge. Den første Guess outlet-butikk ble etablert i Norwegian i Vestby i juli. Det er planer om to butikker i Oslo-området, og det jobbes med å etablere et team på engrossalg i Norge.
Av Ove Hansrud
Publisert 26.10.2017 11:21

Victor Herrero, CEO i Guess, er godt fornøyd med utviklingen:

- Vi opplever en sterk interesse for og etterspørsel etter Guess etter de strategiske grepene som er gjort de siste to årene. Vi har lagt ned store ressurser i å investere i nye produktkategorier og utvide sortimentet for å tiltrekke oss flere kunder i Russland, Nord-Europa og Kina. Noe som har gitt resultater. I Europa økte omsetningen i andre kvartal i år med 20 prosent. Veksten er drevet av nye butikker, en generell omsetningsøkning inkludert netthandel på fem prosent og en dobling av engrossalg på nett. Vårt mål nå er å fortsette å ekspandere i markeder hvor vi er lite representert i dag, og skape en sterk merkekjennskap i disse nye markedene.

Nord-Europa og Russland

Guess er godt utviklet i Sør-Europa, i viktige markeder som Spania, Italia, Frankrike, Tyskland og UK, hvor vi er godt etablert med ulike kanaler. Områder som vi ikke er så godt representert i, og hvor vi ser sterk kjøpekraft og store muligheter, er definitivt Russland og Nord-Europa. Stabile økonomier og kunder med sterk merkebevissthet. Derfor er neste logiske skritt for oss å etablere sterke team, utvikle et riktig tilpasset produktsortiment og etablere et godt retailnettverk i disse områdene.

Skandinavia vikitig marked

- Hvordan vurderer du det skandinaviske markedet?

- Vi ser definitivt en sterk merkebevissthet i dette markedet. Vi har vært stil stede og hatt suksess med våre accessoirer i mange år, og nå tror jeg tiden er inne til å gå inn i det skandinaviske markedet som et sterkt livsstilsmerke. Jeg er mer trygg enn noen gang på at vi treffer behovene i det nordiske markedet med et større og bredere tilbud innenfor yttertøy, denim og gensere. - Og jeg er trygg på at vi skal etablere et tilfredsstillende antall butikker i nærmeste fremtid. I engrossalget er vi sterke på accessoirer, spesielt i Sverige og Finland, hvor vi hadde en økning på 40 prosent i fjor, med stor suksess med blant andre Åhlens. Vi har nettopp deltatt for første gang på CIFF, som er en av de ledende messene i Europa, og det var svært viktig for oss å møte viktige innkjøpere for å få presentert vårt livsstilskonsept i full bredde.

Flere butikker i Norge

- Hva er planene for Norge?

- Norge er et nytt marked for oss. Vi etablerte oss i juni, åpnet den første outlet-butikken i Vestby i juli og arbeider med planer om ytterligere to butikker i Oslo-området. Og vi arbeider med å etablere et god og effektivt engrossalg. Vi fortsetter å utvikle markedet med en optimistisk tilnærming: å finne riktig lokalisering der det er naturlig og fornuftig å etablere seg i henhold til den strategien vi har lagt.

Nett, retail og engros integreres

- Hvordan vil salget til forhandlerne bli organisert i fremtiden?

- Jeg tror det er mer viktig enn noen gang å redefinere engrossalget for å få suksess. Vi trenger å være nærmere kundene våre for å få god informasjon om markedets behov og innspill til produktinnovasjon, og fortsette å snu oss raskt for å få brakt de siste sesongtrendene og produktinnovasjonene ut til markedet. Den tidligere forskjellen mellom retail, wholesale og e-handel er så å si borte. Kundene handler der det passer dem best, og vi må være sikre på at vårt merke, de varene vi tilbyr og vår presentasjon alltid lever opp til det vi lover.

Sexy, edgy og kult

- Hva er Guess-filosofien?

- Guess er et sexy, edgy og kult livsstilsmerke med stort tilbud innen klær, denim og accessoirer for menn, kvinner og barn. Vårt kundeløfte er å tilby en luksuskolleksjon til overkommelig pris i premiumsegmentet og være trofast mot selskapets filosofi om forbløffende kvalitet til konkurransedyktige priser.

Bredere målgruppe

- Hva er den viktigste målgruppen?

- Vår hovedmålgruppe er fra 18 til 35 år, men vi når en mye større aldersgruppe takket være våre mange produktgrupper, spesielt innenfor accessoirer og fottøy. Guess-kunden er selvsikker, uavhengig og moteinteressert. Våre kunder søker mot merket fordi de bryr seg om stabilitet. Med dette menes stabilitet i kvalitet, design og pris, kombinert med sesongens trender og innovasjon.

 

 

 

 

Nøkkelord