Du er her

Høy temperatur i bærekraftsdebatten

I regi av Business for Peace stilte et knippe bransjefolk og eksperter for å diskutere den smertefulle omstillingen mote- og tekstilbransjen må gjennomgå i årene fremover foran en fullstappet sal på MESH under Fushion.
Av Redaksjonen
Publisert 29.08.2019 14:04

Tekst og foto: Tone Skårdal Tobiasson

Debatten var del av en samtaleserie med tittel «Future of» og det gikk hett for seg da ‘fashion-fremtiden’ skulle under lupen.

Lenge før dagen opprant var eventet fulltegnet og venteliste var et faktum, så forventningene var til å ta og føle på da Gisle Mariani Mardal fra Norwegian Fashion Hub inntok den lille scenen og kastet seg ut i en samtale med seniorforsker Ingun Grimstad Klepp fra Forbrukerforskningsinsituttet SIFO ved OsloMet. Mardal lekset opp noen tall for å gi bakgrunn for hvorfor det haster med løsninger, blant annet at det årlig produseres 100 milliarder klesplagg til jordklodens 7 milliarder mennesker. Når vi vet at mange mennesker knapt har råd til ett plagg; blir dette et dramatisk bilde av det overforbruket som må bremses.


Gisle Mariani Mardal og Ingun Grimstad Klepp

– Men å skylde på forbrukeren og si at det er de som må forandre seg, er urettferdig. Det er ikke de som har skapt dagens system, sa Klepp og la til at politikerne må på banen. – Det må skilles mellom såkalt grønnvasking og det som er reelt arbeid med mer bærekraftige løsninger; og det er utrolig vanskelig når industrien setter premissene og har det støynivået de har i alle kanaler. I tillegg må forbrukeren ha tilgang på god kunnskap som er enkel å forholde seg til. Vi kan ikke si at de skal kjøpe kvalitet, når ingen egentlig vet hva kvalitet er. Det blir som å si ‘ta mer offentlig kommunikasjon’ og så går det ingen buss.

FIVH-sjefen startet karrieren i H&M

Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i Våre Hender, overrasket de fleste tilstede da panelet inntok scenen, ved å fortelle at hun hadde begynt sin karrierebane som butikkansatt hos H&M. Et besøk på skinngarveri i Pakistan hvor ansatte sto til knes og vel så det i kjemikalier hadde vært en vekker for henne. Yngvill Ofstad, fra Bergans hadde sporty nok stilt opp på kort varsel etter at H&Ms Ina Vikøren ble akutt syk, og kunne fortelle om sportsmerkets aktive sommer hvor de hadde reist rundt i Sør-Norge med en reparasjonsbil og reparert produkter gratis. – Vi fikk utrolig mange morsomme historier om plaggene og hva slags turer de hadde vært med på.

Å bygge kjærlighet til plagg var et tema som flere i panelet penset innom, og Ole Eivind Siggerud fra Livid Jeans beskrev akkurat hvordan han sliter sine jeans og får synlige bevis på hvordan han sitter og beveger seg. Livid Jeans som er etablert jeans-produksjon i Norge er opptatt av gjennomsiktighet i verdikjeden: - Folk må få en forståelse for hvorfor ting koster det de koster!

Etter at de tre paneldebattdeltagerne hadde fått sagt sitt om sirkulære forretningsmodeller, gjenbruk og forlenget bruk – hvor nye forretningsmodeller prøves ut i småskala – ble det åpnet for spørsmål fra salen. Saken om at luksusmerker som Burberry brenner varer de ikke får solgt, for at verdien på merkevaren ikke skal tape seg, var et betimelig spørsmål. – Den store elefanten i rommet er penger, for det er jo det alt handler om, sa Klepp og la til at målet bør være kraftig nedskjæring i produksjon, kanskje så mye som 2/3 av dagens nivå. – Når noen få sitter igjen med store fortjenester og mange i bransjen – også norske merkevarer og designere – sitter igjen med nesten ingenting, så er ikke sirkulær økonomi løsningen på det egentlige problemet. Det har vært en avsporing å snakke om denne tullete sirkulære økonomien og ført til et ensidig fokus på fiber og det må vi komme bort fra. Det er en drastisk reduksjon som må til, uten å skade de uskyldige tredjepartene, som allerede er ofre for farlige kjemikalier, forurensing, og tap av biologisk mangfold.

Som seg hør og bør, var det mange som ble igjen for å diskutere videre, for siste ord er jo ikke sagt.