Du er her

Høyer lanserer Høyer Collabs

Ustoppelige Ørnulf Høyer lanserer et nytt butikkonsept – Høyer Collabs. Mini department stores hvor et begrenset antall merker har sine shop-in-shops.
Av Ove Hansrud
Publisert 28.01.2019 10:23

De to første åpner i Lagunen ved Bergen og Kvadrat utenfor Stavanger i mars og april. Deretter kommer det to til i løpet av høsten. – Målet er 20 Collabs, og vi kommer til å åpne to butikker hver sesong de neste årene, sier Ørnulf Høyer.

Merkene skal skinne sammen

- Hvordan skiller Høyer Collabs seg ut fra andre butikker?

- Vi satser på å sikre en knallskarp identitet for hvert merke, samtidig som merkene styrker hverandre fra et kommersielt synspunkt. Hele ideen er at Høyer og merkevarene skal skinne sammen og styrke hverandre. Høyer collabs er en samarbeidsbutikk – et samarbeid mellom leverandør, utleier, franchisetaker og vår nettbutikk, sier han og fortsetter:

- Franchisetakeren får en sunn økonomi basert på gode avtaler med leverandørene, noe som sikrer høy bruttofortjeneste.  Det blir både dame- og herrebutikk. Med fire-fem herremerker og fem-seks damemerker som har hver sin shop-in-shop, pluss en del andre merker som blandes i et mindre, fellesområde.  Vi skal ha med våre egne merker, Maud og Fram og merker som Sand, Samsøe&Samsøe, Lindeberg, Gestuz og en del andre. Hvilke merker som skal være med, vil variere noe fra sted til sted. Og butikkene skal knyttes tett opp mot vår nettbutikk, med muligheter for click&collect og andre distribusjonsformer som gjør det enkelt og lett tilgjengelig for kunden.

- Blir Høyer Collab en konkurrent til andre Høyer-butikker?

- Det er mange ting som skiller, derfor er det mer snakk om supplement enn konkurranse. En collab har langt mindre salgsflate enn en stor Høyer-butikk, og hvert merke får muligheter til å vise hele bredden og dybden i sine kolleksjoner.  Det vil gi en helt annen handleopplevelse og en tettere integrasjon mellom netthandel og fysisk butikk. Det er hele poenget: Å finne ut hvor og hvordan handel skal foregå, i en tid med svært raske endringer og tøffe konkurranseforhold.

Ønsker medeier

- Apropos tøff konkurranse – i fjor var du ute og signaliserte at du ønsket deg medeiere og ny kapital?

- Ja. Og Finansavisen vinklet det slik at det kunne se ut at jeg var i desperat pengenød på jakt etter raske cash. Det var ikke tilfelle. Bakgrunnen er at vi ønsker å fortsette å vokse. Det krever kapital, og vi kan ikke vokse så raskt som vi ønsker med egen inntjening. Jeg har aldri tatt ut utbytte, bare brukt all inntjening til videre utvikling. Ett eksempel er nettbutikken, hvor vi startet med en omsetning på 12 millioner kroner i 2017 og økte til 25 millioner i 2018. Av den omsetningen investerte vi 3 millioner i teknologi og 3 millioner i markedsføring! Nå ønsker jeg å få inn en finansiell partner i nettbutikken, agentur- og retailvirksomheten. Både for å holde en fortsatt høy veksttakt, men også for å investere ytterligere i teknologi og mer ressurser i administrasjon og ledelse. Det blir for stort til at jeg kan løpe etter og være med på alt! Vi har hatt flere henvendelser og er i en prosess.

Eksport for Fram og Maud

- Men Høyer Design, med merkene Fram og Maud er et hjertebarn som jeg vil fortsette med på egen hånd, slår han fast.

- Hva skjer med Maud og Fram?

- Veldig mye positivt! Vi har fått en drømmestart og har fått en rekke henvendelser fra utlandet som vi nå følger opp. Blant annet med en stand på Revolver i København hvor vi har avtaler med mange internasjonale innkjøpere. Det ser meget lyst ut!

 

 

Nøkkelord