Du er her

Handel for 3,8 milliarder på Black Friday

Virkes prognoser anslår at nordmenn vil bruke 3,8 milliarder kroner på Black Friday, 29. november. Det er 100 millioner kroner mer enn i fjor.
Av Ove Hansrud
Publisert 25.11.2019 11:06

I 2018 handlet nordmenn for over 3,7 milliarder kroner på Black Friday, både i fysiske butikker og i norske netthandelsbutikker. Virke anslår at omsetningene vil ligge på rundt 3,8 milliarder i år, en økning på 2,5 prosent fra 2018.

En etablert handledag

– Black Friday har blitt en etablert handledag som mange ser frem til. Tilbudene gjelder alt fra klær til kjøkkenutstyr, som gjør at de treffer behovene til en stor andel av befolkningen. At dagen er såpass nære julen gjør også at mange griper sjansen til å gjøre et innhogg på den kommende julegavehandelen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel.


Bror William Stende

Black Friday er fredag 29. november. Salgsdagen kommer alltid på den første fredagen etter den amerikanske merkedagen Thanksgiving. Virkes tall viser at handelsdagen med utspring fra USA har blitt en viktig norsk handelsdag.

– Black Friday slo an for fullt i Norge i 2015. Siden har gode tilbud og bred markedsføring gjort at Black Friday har etablert seg som den største enkeltstående salgsdagen i året, sier Stende.

Fra Black Friday til Black Week

I 2018 hentet kjøpesentrene inn 10,2 prosent av november-omsetningen sin på Black Friday. Med innføringen av Black Week kan vi nå snakke om en tilbudsuke som topper seg på Black Friday. I 2018 hentet kjøpesentrene 29,4 prosent av november-omsetningen sin i Black Week.

– Tilbudene på Black Friday strekker seg nå ofte utover hele uken, det gir folk bedre tid til å handle og muligheten til å besøke flere butikker i løpet av uken. Innføringen av Black Friday og Black Week gjør at en del av julehandelen flyttes fra desember til slutten av november, sier Stende.

Viktig Zalando-uke

Cyber Week er en meget viktig uke for mange av de store nettaktørene. Et eksempel er Zalando. Moritz Hahn, viseadministrerende direktør i Zalando, slår fast:

– Cyber Week har blitt strategisk viktig for vårt brutto handelsvolum, og det er en avgjørende måte for oss å skaffe oss nye kunder på. Fjorårets resultat understreker også dette. Med over 4200 ordrer per minutt på de travleste tidspunktene kun på Black Friday, oversteg salgsresultatet våre allerede høye forventninger. I år vil vi igjen benytte hele Cyber Week til både å nå våre ambisiøse vekstmål og til å forsikre kundene våre om at Zalando bør være deres foretrukne sted å handle mote.


Moritz Hahn

Karbonnøytral

I kjølvannet av den nylig annonserte bærekraftstrategien do.MORE gjennomfører Zalando en karbonnøytral Cyber Week for første gang. Virksomheten har forpliktet seg til et netto CO2-avtrykk på null i sine egne driftsenheter og alle leveranser og returer, fra og med oktober i år. I løpet av Cyber Week vil Zalando motregne alle CO2-utslipp som ikke elimineres av driftsmessige omlegginger, som fornybar energi, samling av bestillinger eller grønne leveransemuligheter. I tillegg kan kunder som ønsker å bidra til klimanøytralitet, motregne sine ordrer i betalingsprosessen. 

Må finne alternativer

For frittstående butikker er det en dødslinje å følge ukritisk med på de store aktørenes rabattkarusell. Men det er heller ikke mulig å stille seg likegyldig til Black Friday – og Black Week.  Derfor er det stadig flere som bevisst kjøper inn rabattvarer for å kunne være med uten å ødelegge for mye av de varene som allerede er kjøpt inn til ordinære priser. For det nytter ikke å delta i samme rabattrallyet som de store aktørene legger opp til. Store rabatter på hele varebeholdningen slår katastrofalt ut på bruttofortjenesten.

De siste årene har det vokst fram ulike alternativer og kreative innspill: Nisjebutikkenes dag, aktiviteter og service, konkurranser og andre tiltak for å få kundene inn døra. Det er vel og bra. For det man ikke kan gjøre er å forholde seg passiv og stikke å hodet i sanden og tro at Black Friday «går over» - det skjer ikke!

 

 

Nøkkelord