Kristoffer Haust
Det satses på flere shop-in-shop-installasjoner
Fra Hausts butikk i Sandefjord

Haust satser igjen

Haust satser igjen etter to år med omorganisering og kostnadskutt.

Publisert

- Det ligger an til lite overskudd i 2016 etter at man har fått lagt mange tøffe år og en omfattende snuoperasjon og omstrukturering bak oss. Nå er vi klar for å satse videre, sier Kristoffer Haust.

Han har fått erfare at det er dyrt og krevende å bygge opp et internasjonalt, kommersielt merke i Norge. Med store tap etter mange omfattende etableringer i utlandet, som måtte avvikles. 2015 og 2016 ble brukt til å rydde opp. Nå er denne prosessen historie, og Norway Fashion og øvrige selskaper er totalt omstrukturert. – Dessverre måtte vi gjennom en prosess med omfattende kutt og nedbemanning. Vi har avviklet alle eksterne lageroppdrag og redusert vårt eget lager i Drammen.

Styrker organisasjonen

Men nå er vi klare for ny satsing; med å styrke administrasjonen, ansette selgere i Skandinavia, nytt showrom i Norwegian Fashion Center, sier Kristoffer Haust.

Mens vi tidligere etablerte egne kontorer i utlandet og pådro oss store kostnader, satser vi nå mer forsiktig ved å knytte til oss agenter/importører, sier han

Dypere og bredere kolleksjon

- Vi konsentrerer oss om kjernevirksomheten vår, det vi er aller best på. Vi er meget konkurransedyktige i forhold til internasjonale, klassiske merkene, spesielt på dunjakker og kåper. Etter at vi avviklet V-Collection og tok med oss det beste derfra inn i Haust, har vi fått en kolleksjon som både er dypere, bredere og mer spennende og interessant for kundene. Vi er svært glade for at så å si alle V-Collection-kundene fortsatte med Haust.

Tett samarbeid og shop-in-shop

Han ser en klar trend: Butikkene ønsker færre og større leverandører og tettere samarbeidsforhold. – Dette er vi selvsagt glade for, og legger ned mye jobb og å skape tettere bånd med forhandlerne, blant annet med vårt shop-in-shop-konsept. VI har 14 shop-in-shops i dag, og skal få på plass flere i løpet av kommende år, sier Haust.

Eget retailselskap

I omstruktureringsprosessen er også retailvirksomheten organisert i et eget selskap, ShopNor AS, som drives helt uavhengig. – Vi har dyktige, dedikerte retailspesialister som organiserer butikkdriften helt atskilt fra kjernevirksomheten. Retailvirksomheten består i dag av fem egne butikker og to på franschisebasis, og målsetningen er åpning av to nye i løpet av 2017.

Avtale med Miss Norway

Norway Fashion Group har inngått avtale med årets Miss Norway, Christina Waage, som skal fronte Haust Collection og blant annet være modell under Norwegian Fashion Week på Fornebu.

Powered by Labrador CMS