Du er her

Heimtextil treffer bredere enn før

Mote- og innredningstrendene blir stadig mer like og bransjeblandingen mellom mote og livsstil øker. Derfor har den tyske messen Heimtextil tatt en rekke grep for å presentere seg som aktuell for et bredt publikum fra en rekke bransjer og profesjoner i Frankfurt fra 8. til 10. januar neste år.
Av Ove Hansrud
Publisert 08.10.2018 09:15

Foto: Heimtextil/Messe Frankfurt

Med rundt 3000 utstillere i 12 haller og en lang rekke foredrag og faglige innslag er messen aktuell for mange: interiørarkitekter, innrednings- og møbelbransjen, interiør- og  livsstilsbransjen og motebransjen.

«Towards Utopia»

Messearrangørene har engasjert Studio FranklinTill (UK) Stijlinstitut Amsterdam og danske SPOTT Trends & Business til å utarbeide trendmateriell for messen. Resultatet er «Towards Utopia» som beskriver 5 trendretninger:
PURSUE PLAY
I en tid med usikkerhet, politisk ustabilitet og miljøproblemer, tilfredsstiller vi vårt behov for optimisme og kreativitet med spill og lek. Leken hjelper oss med å finne mening midt i kaos og turbulente tider. Former og fargepaletter tar et surrealistisk preg. Bruken av rike primærfarger er leken og naiv, mens kombinasjonen av høyglans og matt teksturer skaper en attraktivvisuell appell. Abstrakte former, dristig lek med mønstre og sprudlende teksturer utfordrer oss til å være fantasifulle og finne opp våre egne historier.
SEEK SANCTUARY
Midt i vårt intense hverdagsliv er flere og flere mennesker på utkikk etter måter å kutte ut og koble av.  De søker målbevisst etter design, konsepter og produkter som er enkle, vakre, funksjonelle og av høy kvalitet. Kombinasjonen av en minimalistisk fargepalett med nøye utvalgte strukturelle detaljer, buede former og polstring gir opphav til komfort og varme.
OG OFF-GRID

Her er søket etter en ny nærhet til naturen i fokus. Det er et forsøk på å leve mer naturlig, å gå tilbake til menneskehetens opprinnelse og å leve i harmoni med naturen. Det handler om grenseoverskridende opplevelser på avsidesliggende steder, støttet av høyteknologisk overlevelsesutstyr. Kombinasjonen av slitesterke tekniske aspekter av utendørs tekstiler og arbeidsklær krever holdbarhet og funksjonalitet. Farger og mønstre er inspirert av naturen
ESCAPE REALITY
En ny utopi kan være forankret i både den digitale og den virkelige verden. Vi arbeider med en teknologi som gir oss dypere og mer varige opplevelser i det daglige livet. Glitrende, iriserende overflater har en transformativ og optimistisk kvalitet, forvandles av bevegelse og skaper en flyktig, immateriell form for bevegelse. Perlemoreffekter og høyglans skaper en unik dynamikk i design.

EMBRACE INDULGENCE
Materialer av høy kvalitet og rike farger, en modernistisk stil og et solid håndverk preger denne retningen. I en moderne tidsalder som er preget av usikkerhet, ser vi tilbake gjennom nostalgiske briller til tidligere epoker, husker komforten til de gode gamle dager, lengter etter
sikkerhet og omgir oss med en rolig, innbydende estetikk.

"Trend Space"

I det nyutviklede "Trend Space" i hall 3.0 vil Heimtextil demonstrere hvordan de ulike scenariene som er beskrevet i messens trendkonsept kan bli levet ut. Her presenterer messen fem trendtemaer som representerer en kombinasjon av inspirasjon, samhandling og kunnskapsoverføring, og viser prosjekter og designinitiativer. "Trend Space" presenterer også dagens fargetrender.
- Trend Space overbeviser med interaktive og taktile verdener av erfaring. Besøkende er lekent inspirert, involvert og motivert for å få tak i futuristiske, romlige designkonsepter, sier Thimo Schwenzfeier, Marketing Director Textiles & Textil Technologies i Messe Frankfurt.

Han understreker at messen Et messebesøk i Frankfurt krever god kondis og gode sko. Schwenzfeier understreker at messestrukturen er endret slik at avstandene mellom haller og de beslektede temaene er gjort mye kortere enn før og ermer tilgjengelig og attraktiv for både utstillere og besøkende.

I tillegg til «Trend Space er det egne avdelinger for blant annet tekstildesign, Digitalprint, veggdekorasjon, møbel- og interiørstoffer, vindus- og interiørdekorasjon, soverom og bad, en egen avdeling for utstyr for kjæledyr og «beautiful living» med småmøbler og livsstilprodukter i alle tenkelige varianter. Og tre haller er viet asiatiske leverandører; Asian Excellence og Asian Selection.

Nøkkelord