Du er her

Her har du 8 kundetyper – og slik treffer du dem

Har du kontroll på kundene dine og hvilke ønsker og behov de har? Her finner du 8 forbrukerprofiler anno 2018, hva som karakteriserer dem og hvordan du kan treffe i din butikk. (Kilde: Tøj)
Av Ove Hansrud
Publisert 12.09.2018 15:40

Med utgangspunkt i Euromonitors årlige livsstilundersøkelse kan virksomheter nå tenke kreativt om potensielle kunder og skape produkter og kampanjer skreddersydd til forbrukernes holdninger og interesser.

Undersøkelsen presenterer 8 forskjellige forbrukertyper:

Tradisjonalisten

Demografi:
20 prosent av globale forbrukere
53 prosent er menn
Gjennomsnittsalder: 41 år
Forbruker-filosofi: ”Jeg er tilfreds med hvor jeg er i livet”
De sikre tradisjonalistene unngår aktiv shopping og søker ikke merkevarer eller premium-produkter. De foretrekker å spare i stedet for å forbruke.

Slik treffer du dem:

På grunn av deres lave merkelojalitet og prisfokus er denne gruppen et potensielt viktig segment for nye merker og produkter – så lenge disse har konkurransedyktige priser. For å få mest mulig innflytelse på tradisjonalistens kjøpsbeslutninger er det viktig at lave priser kommer tydelig fram. Det handler om å gjøre kjøpsopplevelsen så enkel og effektivsom mulig for disse anti-shopperne.  

Den handlekraftige aktivist

Demografi:
17 prosent av de globale forbrukere
55 prosent er kvinner
Gjennomsnittsalder: 40 år
Forbruker-filosofi: “Jeg tror på at jeg kan skape forandring”
De handlekraftige aktivistene føler at de kan gjøre en forskjell. De bryr seg om globale problemstillinger, noe som gjør at de søker kvalitet og holdbarhet i produktene.

Slik treffer du dem:

Denne forbrukertypen søker produkter av høy kvalitet, også når det gjelder miljø og bærekraft., men ikke nødvendigvis velkjente eller premium-produkter. De legger stor vekt på verdi for pengene og er forsiktige med hvor mye de bruker. Men er likevel villige til å betale mer for produkter som de mener er av høyere kvalitet. Om du ønsker å treffe denne forbrukeren kan det være nyttig å investere i samarbeid og partnerskap med velkjente miljøorganisasjoner og kjøpe inn miljøsertifiserte produkter.  Fordi den handlekraftige aktivist er opptatt av å opprettholde et image er de ofte orientert mot nye trender og liker å prøve nye ting.

Den konservative ‘homebody’

Demografi:
16 prosent av de globale forbrukere
52 prosent er menn
Gjennomsnittsalder: 37 år
Forbruker-filosofi: ”Familie betyr mest”
Konservative ’homebodies’ fokuserer ofte på personlige anliggender; hjem, familie og åndelighet. De setter pris på shopping, men legger verken vekt på image eller materialisme.

Slik treffer du dem:

Denne forbrukertypen er drevet av pris og verdi for pengene. Selv om det aldri handler om å bruke mange penger, nyter de shopping og det å prøve ut nye produkter. Hvis du klarer å vise at her er det penger å spare på viktige kjøp og samtidig tilby en unik og minneverdig shoppingopplevelse, vil du sikre deg gjentatte kjøp og kundelojalitet.  

Den inspirerte eventyrer

Demografi:
13 prosent av de globale forbrukere
52 prosent er kvinner
Gjennomsnittsalder: 39 år
Forbruker-filosofi: ”Jeg strever etter å få mer ut av livet”
Denne forbrukertypen liker å prøve nye ting. Eventyrer med store planer og er eksempelvis interessert i å bo utenlands og prøve å være selvstendige. De fleste forutser derfor en økning i deres utgifter. 

Slik treffer du dem:

Den inspirerte eventyrer er meget fremtidsorientert, forsiktige med hvordan de bruker pengene sine, men samtidig ivrige etter å oppnå større livsmål.  Denne typen verdsetter høy kvalitet, søker aktivt verdi for pengene og har ikke særlig høy merkelojalitet.

Detaljister som har konkurransedyktige priser på sine produkter kan lokke denne typen forbruker til å skifte til nye produkter hvis de har de samme hovedfunksjoner som deres vanlige kjøp. De kan også være en viktig målgruppe for nye merker og produkter. Alternative, rimelige muligheter til gode kjøp, gjerne gjennom lojalitetsprogrammer, kan påvirke den inspirerte eventyrers kjøpsbeslutning.

Den modige streber

Demografi:
13 prosent av de globale forbrukere
57 prosent er menn
Gjennomsnittsalder: 37 år
Forbruker-filosofi: ”Jeg vil ha det beste og være det beste”
 

Dette segmentet er meget fokusert på teknologi og image. De prøver ofte nye ting og søker merke- og premium-produkter når de shopper.

Slik treffer du dem:

Denne typen legger stor vekt på hvordan andre oppfatter dem og følger ivrig med på de siste trendene. Det er sannsynlig at den modige streber bruker penger på nye produkter for å henge med i tiden.  Selv om denne forbrukertypen verdsetter lave priser og verdi for pengene, tenker de ikke så mye over det som andre forbrukergrupper.

Luksus- og merkevarer, aktivitet på sosiale medier og oppmerksomhet fra kjendiser tiltrekker de modige streberne. De er teknologisk rutinerte og er online og på mobile plattformer. Men du må ikke glemme butikkopplevelsen, men i stedet skape en problemfri og brukervennlig kundereise som kan øke lojaliteten og lette forbrukerens impulskjøpsatferd.

Den forsiktige planlegger

Demografi:
9 prosent av de globale forbrukere
54 prosent er kvinner
Gjennomsnittsalder: 45 år
Forbruker-filosofi: ”Jeg ved hva jeg vil i livet”
 

Dette forbrukersegmenter er meget forsiktige med penger, og derfor foretar de aldri impulskjøp. De trives best med handelsmetoder og bruker derfor sjelden kredittkort.

Slik treffer du dem:

Den forsiktige planleggeren bestemmer omhyggelig sine innkjøp på forhånd og unngår derfor impulskjøp. De har en tendens til å ha stor lojalitet overfor spesifikke merker og produkter. De betaler mer for et produkt hvis de vurderer at det er verd pengen. Det er vanskelig å få dem til å prøve nye ting. De bruker nettet til research og søker også informasjon i butikk. Derfor er det viktig å få kontakt med dem i undersøkelsesfasen av kjøpsreisen.

Den balanserte optimist

Demografi:
9 prosent av de globale forbrukere
60 prosent er kvinner
Gjennomsnittsalder: 41 år
Forbruker-filosofi: ”Jeg er sikker på meg selv og på fremtiden”
 

Den balanserte optimist foretrekker kvalitet frem for kvantitet. Denne typen er meget fokusert på sitt velbefinnende og personlige helbred og søker verdi for pengene.

Slik treffer du dem:

De er meget pragmatiske forbrukere. De er normalt forsiktige med pengene og sparer mer enn de bruker. De er sterkt drevet av lave priser, og selv om de verdsetter merkevarer er det usannsynlig at de kjøper dem hvis de ikke er på tilbud.

De har lav merkelojalitet og er potensialet en god målgruppe for produkter om er nye på markedet eller private labels, så lenge det er snakk om konkurransedyktige priser. Derfor kan enkel prissammenligning, høy servicegrad og muligheter for onlinekjøp bidra til raskere kjøpsbeslutning og mer impuls shoppingatferd.

Den impulsive kjøperen

Demografi:
5 prosent av de globale forbrukere
54 prosent er kvinner
Gjennomsnittsalder: 38 år
Forbruker-filosofi: “Jeg elsker å finne tilbud”
 

Den impulsive kjøperen gjør, som navnet antyder, ofte bruk av impulskjøp fordi hun mener det er et godt tilbud.  Denne typen er ivrig etter å skjemme bort seg selv og foretrekker å leve i nuet fremfor å fokusere på fremtiden.

Slik treffer du dem:

Den impulsive kjøperen legger vekt på sitt utseende og kjøper ofte på impuls for å holde seg a jour med de siste trender og tendenser.  Selv om denne gruppe ikke nyter å shoppe eller bruke penger, søker de aktivt tilbud. Virksomheter og merker som kommuniserer salg og rabatter på velkjente premium- og luksusprodukter vil appellere til denne forbrukertypen.

For å få mest ut av denne gruppen og deres spontane kjøpsatferd er det viktig å sørge for å ha raske og lett tilgjengelige mobil-, online- og in-store plattformer. Tilgjengelighet er et nøkkelord.

 

 

Nøkkelord