Du er her

H&M på god vei i bærekraftsarbeidet

57 prosent av alle materialene H&M gruppen benytter til å lage produktene sine er i dag resirkulerte eller bærekraftige på annen måte. Dette understøtter H&M gruppens arbeid med å lede en endring til en sirkulær og fornybar moteindustri.
Av Redaksjonen
Publisert 04.04.2019 09:15

- H&M oppsto for å demokratisere mote og gjøre den tilgjengelig for alle. I dag demokratiserer vi bærekraftig mote. Det er den eneste veien fremover for mote og design. Vi vil fortsette arbeidet vårt med å lede en endring til en bærekraftig moteindustri, sier Anna Gedda, Head of Sustainability i H&M gruppen.

I 2018 var 57 prosent av alle materialene H&M gruppen benytter resirkulerte eller på annen måte bærekraftig (opp fra 35 prosent i 2017). Tilsvarende tall for bomull var 95 prosent, nær selskapets mål om å nå 100  prosent neste år.

- Resirkulerte materialer er vinn-vinn: de hindrer at tekstiler havner på søppelfyllingen, samtidig som de reduserer bruken av jomfrumaterialer. For mange typer tekstiler har vi imidlertid ikke fungerende resirkuleringsløsninger eller disse er ikke kommersielt tilgjengelig i stor skala. Vi samarbeider derfor med forskere og innovatører for å håndtere dette. Samtidig arbeider vi med å skalere opp andre bærekraftige materialer så raskt som mulig, sier Cecilia Brännsten, Environmental Sustainability Manager H & M Group.

Transparens og åpenhet

I april vil H&M og H&M Home legge til et transparensverktøy for produktene på hm.com. Dette vil gjøre det mulig for kundene å se hvilken fabrikk varen ble produsert på, samt gi ytterligere informasjon om materialesammensetning og løsninger for gjenbruk og gjenvinning av produkter som er slitt ut.

Samarbeid om levelønn

H&M har nå jobbet med sin levelønnsstrategi i 5 år. Man ser fremgang i forhold til lønnsnivået og rapporten dekker spesifikke lønnsdata. Ettersom videre fremskritt krever industrielle løsninger fokuserer også selskapet nå på ytterligere samarbeid på tvers i bransjen. 22 merkevarer og IndustriALL, en global fagforening som representerer tekstilarbeiderne, har samlet seg i samarbeidsorganisasjonen ACT. ACT skal skape en banebrytende endring av systemet og tekstilindustrien ved å fremme kollektive forhandlinger, som støttes av en ansvarlig innkjøpspraksis fra selskapene. Selskapene i ACT har inngått en avtale som forplikter dem til å sikre at innkjøpspraksisen legger til rette for betaling av levelønn.

- Det at 22 globale merkevarer har samlet seg for å takle spørsmålet om lønn gjør ACT til en unik koalisjon. Samarbeidet vil bane vei for kollektive forhandlingsavtaler og gjøre det mulig å finne langsiktige løsninger på industrinivå. En god innkjøpspraksis på tvers av bransjen skaper et solid fundament for rettferdig levelønn, sier Jenny Fagerlin, Global Social Sustainability Manager H&M Group.

Miljøtiltak i 2018

H&M gruppen reduserte CO2-utslippene med 11 %. For å ta dette videre, har H&M gruppen satt seg nye mål. Man skal redusere utslippene i selskapets egen virksomhet med ytterligere 40 % innen 2030. De nye målene, som er en del av visjonen om å bli klimapositive innen 2040, har blitt godkjent av Science Based Targets Initiative.

Take Care-konseptet gikk fra en første pilot til lansering på ytterligere fire markeder, inkludert Norge. Her tilbyr H&M kundene veiledning, reparasjonstjenester og produkter som skal hjelpe kundene å ta vare på klærne sine.

H&M gruppen har satt et nytt mål om at all emballasje skal være laget av 100 % resirkulert eller bærekraftig materiale innen 2030. Dette målet er del av en nyutviklet emballasjestrategi.

H&M gruppen har utviklet en ny vannstrategi støttet av WWF. Blant målene er å redusere vannforbruket med 25 % i produksjon og gjenvinne 15 % av avløpsvannet tilbake til produksjonsprosesser innen 2022.

I juni lanserte selskapet Afound; en merkevare som skal gi usolgte produkter nytt liv.

95 % av all bomull som ble brukt av H&M gruppen kom fra resirkulerte eller bærekraftige kilder.

57% av alle materialene som ble brukt av H&M gruppen kom fra resirkulerte eller bærekraftige kilder.

655 fabrikker og 930 000 arbeidere er dekket av en eller begge av H&M gruppens sentrale programmer for dialog og lønningssystemer (dette dekker 84 % av produktvolumet).

H&M gruppen akselererte arbeidet med AI for å gjøre det lettere å sikre en god sammenheng mellom produksjon og etterspørsel, og dermed spare energi, transport og ressurser.

(Pressemelding)