HSH skjerper kampen mot kataloghaier

HSH lanserer en ny strategi for å bekjempe de useriøse aktørene i katalogmarkedet. Varslingslisten har de siste fem årene vist at det nytter å kjempe mot useriøse katalogselskaper, men fortsatt er det flere aktører som lever godt av å drive uetisk. Det vil HSH til livs.

Publisert

- Næringslivet sliter med useriøse aktører i katalogmarkedet. Vi ser heldigvis en økende bevissthet i næringslivet om problemene i katalogmarkedet, men vi har fortsatt en vei og gå, sier sikkerhetsrådgiver Thor Martin Bjerke i HSH.

Varslingslisten er et samarbeid mellom HSH, NHO, Næringslivets sikkerhetsråd (NSR), Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO) og Norges Autoriserte Regnskapsføreres Forening (NARF). De fem organisasjonene har nå jobbet for å forbedre Varslingslisten.no.

Mange har katalogproblemer

- Vi har fått flere meldinger fra HSH-medlemmer som for eksempel har underskrevet på det som fremstod som en fortsettelse av sitt domeneabonnement i Norge, som viser seg å være en ny oppføring. Dette er svært villedende markedsføring og ikke minst ulovlig, sier Bjerke.

I 2005 ble nettsiden www.varslingslisten.no etablert og HSH har god erfaring med nettsiden.

- Vi vet at flere medlemmer har benyttet seg av nettstedet for å rapportere eller klage, og det har gitt en positiv effekt. Men vi vet også at de mest useriøse aktørene til stadighet endrer navn og strategi for å komme seg under radaren. Derfor har vi nå rustet opp nettstedet slik at man enkelt kan orientere seg om de ulike strategiene og fremgangsmåtene de useriøse katalogselskapene bruker, sier Bjerke.

Enkelt å finne frem og få hjelp

På den nye hjemmesiden gis en generell veiledning i hvordan man skal forholde seg til ulike modus. Organisasjonene bak Varslingslisten har også opprettet egne kontaktpunkt, hvor medlemmer kan henvende seg for konkret praktisk eller juridisk bistand.

- I løpet av de fem årene som har gått har Varslingslisten bidradd til at katalogmarkedet har endret seg. Antallet rapporterte klager er redusert, men det betyr ikke at problemet er utryddet. Når de useriøse blir smartere, må vi bli smartere, sier Bjerke.

For å varsle om selskaper man mener ikke følger normale salgsregler kan man sende e-post til varslingslisten@hsh-org.no.

"
Powered by Labrador CMS