Du er her

Hvordan treffe GENERASJON Z?

Generasjon Z, født etter 1995, er de som ikke husker en oppvekst uten Instagram, Snapchat, influencere, likes, streaks, og som er hypersosiale med venner døgnet rundt på mobiltelefonen. Generasjon Z er helt annerledes enn alle andre tidligere generasjoner. Undertegnede er født i 1997, og er en del av generasjon Z.
Av Redaksjonen
Publisert 30.01.2019 09:15

Av Silje Pauline Killi Bjølverud, Generasjon Z tolk, foredragsholder, co-founder Insp

Generasjon Z er kjent for å være illojale kunder, men det er vi ikke. Vi har bare med oss et forventningssett til bedrifter som er formet av oppveksten vår med sosiale medier, og det gjør at vi ikke så lett finner bedrifter som lever opp til forventningene våre. Generasjon Z er vanskelig å nå gjennom tradisjonell reklame og tradisjonelle kanaler, men langt fra umulig. All kommunikasjon må bare tilpasses de unges måte å tenke og kommunisere på.

Ekte, rått og autentisk

Alle i generasjon Z er innholdsskapere og liker det ekte, autentiske og realistiske. Polerte fasader, overfladiske reklamer og pene modeller er ut. Den gode historien er blitt veldig viktig, og som profesjonelle innholdsskapere elsker vi gode historier.

Reklamefilter

Alle unge har et ekstremt filter for reklame og vi skipper fort forbi uten å få reklamebudskapet med oss.  Vi ser med en gang på sosiale medier om noe er kjøpt og betalt, eller om noe er ekte og autentisk. Vi skjønner når vi blir lurt, og ser om noe er reklame uten at det trenger å være merket med reklame.  Historier og produkter presentert av influencerene virker, det er bare viktig at influencerne presenterer produkter de kan stå inne for.  

Idealister

Dagens unge er idealister og vi tror det er mulig å skape en bedre verden og påvirke positivt. Vi er opptatt av at det skal være en større mening med det vi gjør og ønsker å være med å gjøre en forskjell. Dette er også forventningene våre til bedrifter og brands. Vi foretrekker bedrifter og brands som også jobber for et godt formål.

Insta-friendly

Vi tar bilder av alt vi gjør for å vise det frem på sosiale medier, og er opptatt av at ting skal være pent fordi hvem som helst kan følge med. Når vi skal velge en restaurant bryr vi oss mer om det ser bra ut på kamera, enn om maten er god. Restaurantnæringen i New York har tatt dette til seg og det er mange som pusser opp lokalene sine for å bli mer Insta-friendly. Dette gjelder også for feriereiser, opplevelser og produkter vi kjøper, jo mer Insta-friendly, jo mer attraktivt er det for oss.  

Involverte og engasjerte

Generasjon Z liker å være involverte og engasjerte, og mange ønsker å starte noe eget. Dette har igjen sammenheng med at vi er en generasjon av innholdsskapere, og har sett en helt ny verden skapt av unge influencere, youtubere og artister. Vi er kjent som generasjon perfeksjon som jobber hardt med skole og studier.

Toveis relasjon med brands

Vi er opptatt av relasjoner, også med brands. Om vi tagger ditt brand i bildene våre på Instagram, så forventer vi en like, at brandet begynne å følge oss eller å få en kommentar tilbake. Vi er supervant med å få bekreftelse på alt vi gjør, hele tiden, og denne forventningen tar vi med oss som kunder. Vi er avhengige av å få bekreftelse, om ikke føler vi oss mislykket og oversett.

Utålmodige

Vi er veldig utålmodige og vant til at alt går fort. Det er aldri mer enn et enkelt tastetrykk å finne ut av ting på lurer på, vi kan få mat og klær rett på døra, vi er generelt ikke vant med å måtte vente på ting, og alt kan løses via mobilen vår med en gang.

En ny generasjon kunder

Generasjon Z  forventer at bedrifter skal jobbe for et godt formål, at de tilbyr en inkluderende community og at de blir involverte. Vi ønsker tilbakemeldinger, bekreftelse og anerkjennelse fra bedrifter og brands, akkurat som vi er vant med fra sosiale medier. Generasjon Z velger produkter, opplevelser og tjenester som er Insta-vennlige, fra bedriften som føles ekte og autentiske. Og skal vi kjøpe, må det være raskt, enkelt og personifisert.

 

 

Nøkkelord