Du er her

Ichi vokser i Norge

Ichi vokser, både internasjonalt og i Norge, og hadde størst omsetning internasjonalt av DK Companys merker i fjor.
Av Ove Hansrud
Publisert 02.10.2018 12:05

Merket ble etablert i 1999 og kan markere 20 års jubileum neste år. I utgangspunktet fungerte Ichi godt som et tilleggsmerke til b.young – litt yngre, friskere og frekkere. De siste årene har merket hatt en meget positiv utvikling og står i aller høyeste grad godt på egne bein.

Designfilosofien til merket er å skape sofistikert og internasjonal design, men samtidig tilby «affordable fashion»: Mye for pengene og luksus som er tilgjengelig for mange. «Vi lager moderne, rimelig mote med fokus på lønnsomhet, kreativitet, kvalitet, håndtegnede trykk og håndverk», heter det i kolleksjonsbeskrivelsen.

Ichi selges i rundt 1500 butikker 20 land. Spesielt Frankrike og Tyskland er store markeder, men Norge er også et viktig marked, på størrelse med hjemmemarkedet Danmark.

Merket har seks kolleksjoner i året, pluss ekspresskolleksjoner og et bredt utvalg av NOOS-varer, og kundene har tilgang til et effektivt B2B-system på nett.

Edith Ferkingstad og Cathrine Williksen selger Ichi i Norge. Edit har solgt merket i mange år, Cathrine ble ansatt i februar i år. DK Companys egeneide g partnereide B.young-butikker fortsatt en meget viktig kundegruppe. Men Edith og Cathrine får stadig forespørsler fra nye kunder, og har i dag mellom 160 og 180 aktive kunder over hele landet. De to deler landet mellom seg: Edith har Sør- og Vestlandet og de egeneide b.young-butikkene. Cathrine tar seg av Østlandet, Midt-Norge og Nord-Norge. I tillegg er merket inne i store nettbutikker som også har bidratt til den positive utviklingen.

- Hva gjør at Ichi skiller seg ut?

- Vi er nok litt yngre, frekkere og kulere enn mange av de andre merkene i DK-familien, men som samtidig treffer bredt. Hovedmålgruppen er fra 25 til 50 år, men vi har en stil, fargekombinasjoner og en prismiks som gjør at vi likevel appellerer til en bred målgruppe. Vi er spesielt sterke på ytterjakker og strikk, og god vekst i ekspressordre og svært mange suppleringer viser at Ichi selger godt ut av butikk, sier Cathrine Williksen.

Ichi hører med til de faste utstillerne på minimessene. – Jeg har et stort distrikt, og minimessene gjør at jeg treffer mange kunder samtidig, sier Cathrine.

 

Nøkkelord