Tekstilforum 6/2020 er ute nå
I denne utgaven kan du lese om årets beste butikker.
Tekstilforum 6/2020 er på vei til abonnentene. Her ser du hva du kan lese om:
LEDER
Nå må vi «stå han av»!
Når vi nå er inne i andre smittebølge og alt kan se skikkelig svart ut, er det viktigere enn noensinne å kunne utnytte digitale verktøy og kombinere det med alt du, dine medarbeidere og ditt nettverk har av kreative ideer og innspill for å «stå han av».
Les lederartikkelen her
TREND: Herre- og damemote trender høst/vinter 21/22
Komfort, romantisk og klassisk mote med nye detaljer
Høst/vinter 21/22 er en sesong hvor vi fortsatt ser at koronapandemien vil påvirke motenæringen. Det kommer til uttrykk i direkte reaksjoner og motreaksjoner.
DE BESTE BUTIKKENE
Capone årets butikk: Merkevarer, gode medarbeidere og god kontroll
Gode merkevarer, kompetente medarbeidere med god kunnskap om varene de selger, høy servicegrad og stålkontroll på budsjettene. Det er nøkkelen til positiv utvikling og god lønnsomhet for årets butikk - Capone og Mrs. Capone i Kvadrat i Sandnes.
Dette er Norges mest lønnsomme butikker
Det er fortsatt mulig å drive lønnsomme nisjebutikker og butikker utenom de store byene. Det er lista over de 25 beste butikkene i 2019 et godt bevis på.
Rolfsens oppskrift: God kontroll og dyktige medarbeidere
Dyktige medarbeidere, god kontroll, gode rutiner og være trofast mot konseptet.
Flortex: Tett kundekontakt, kontroll og bredde
Tett kontakt med kundene, god kontroll og stor bredde i utvalget. Det er nøkkelen til stabil drift og gode resultater for Flortex på Storslett. Noe som gjør at butikken er høyt oppe på lista over landets mest lønnsomme butikker.
BUTIKKDRIFT
Full fart på alle fronter hos Høyer
Flere butikker, flere agenturer, flere nye leietakere med merker i samme segment og ny investor som sikrer videre vekst og utvikling, blant annet med en storsatsing på nettbutikken.
Close to My Heart: Positivt og lærerikt med konseptbutikk
Konseptbutikken til Close to My Heart på Frogner kunne nylig markere ett års jubileum. Et år preget av en god start og deretter mange utfordringer med koronapandemien. Men likevel et positivt og lærerikt år, sier eier Siv Katralen.
MERKEVARER
Come back-merkene som tar markedet med storm
De hadde sin storhetstid på 70- og 80-tallet, ble mer eller mindre borte, men gjør come back med et brak i en tid hvor trendene preges av retro og nostalgi. De treffer både mødre og døtre: de som brukte dem og husker dem, og de som oppfatter dem som nyheter og synes de er kule.
BUTIKKUTVIKLING
I en ny artikkelserie i samarbeid med Butikkutvikling AS i Bryne tar Tekstilforum for seg hvordan man på ulike måter kan øke butikkens lønnsomhet.
Bruttofortjenesten er viktigere enn omsetning
Vi har i første artikkel sett på vår eksempelbutikk «Butikken på sykesengen». Der gikk vi gjennom den økonomiske situasjonen generelt og så på hvordan endring i antall kunder og kundens gjennomsnittskjøp påvirket butikkens resultat. I denne artikkelen skal vi se på bruttofortjenesten og hvilke tiltak som kan gjennomføres for å sikre/øke den.
SERVICESKOLEN: Leksjon 2 – kontakt
Slik får du kontakt med kunden
I forrige leksjon i kundeserviceskolen tok vi opp den viktige første kontakten. Den som gir deg en åpning til kunden som du beholder under hele besøket. Det er denne kontakten som avgjør om og hvordan kunden handler.
BRANSJEPROFILEN
Dyktige jenter og god kontroll i Olivias Verden
- Det er egentlig ikke noe hokus pokus å drive god butikk bare du har gode varer, god smak, dyktige medarbeidere og god kontroll. Det sier Jenny Ørjavik, eier og driver av fire «Olivias Verden», men hun understreker: Det kreves masse hardt arbeid!
NETTHANDEL
Digital handlegate i Farsund
En nyutviklet digital handlegate gir Farsunds butikker og lokalprodusenter et ekstra bein å stå på. Bak løsningen står selskapet SHOPIN.
FASTE SIDER
LEVERANDØRINDEKSEN
Se nettutgaven her
BRANSJENYTT
Flere siden med bransjenyheter