Silje Pauline Killi Bjølverud og Tore Skjærgård

Insp: No more hate in social media!

No more hate in social media! Det er misjonen til Insp, et nytt sosialt nettverk og app for generasjon Z, de som er født etter 1995.

Publisert

Viktige stikkord for det Insp står for er bekreftelse, anerkjennelse, kjærlighet og glede. Appen skal være preget av en positivitetsbølge som gir brukerne en selvtillitsboost.

- Vi har laget en plattform som belønner den unge generasjonen for å ta vare på hverandre. Vi vil bidra til å øke de unges livskvalitet. Vi lærer alle våre medlemmer å kommentere med en motefaglig touch og gi komplimenter for klær unge tar på seg, ikke av seg, sier Silje Pauline Killi Bjølverud og Tore Skjærgård, som står bak Insp. Nylig flyttet de inn i Moteforum på Skøyen.

Insp har fått en overveldende mottakelse. I løpet av kort tid har det meldt seg over 10000 følgere, de aller fleste jenter, og bare i november i fjor kom det inn over 700 positive, personlige tilbakemeldinger.

Aspirings går foran

Insp har knyttet til seg «Aspirings» i en kjernegruppe som skal gå foran og inspirere og motivere alle som deltar til å gi hverandre positive tilbakemeldinger og anerkjennelse. Hittil har Insp 50 Aspirings, men dette antallet vil øke til 100 i løpet av kort tid. Denne kjernegruppen er neste generasjon influencere: De som skal være forbilder, sette standard og gå foran for å skape det nettsamfunnet som Insp ønsker å være: inkluderende og positivt med en motefaglig touch.

- Klær og antrekk er vårt hovedfokus. Vi arrangerer hyppige workshops med våre Aspirings sammen med ulike merker og leverandører for å lære dem om klær og stil og for at de skal få mer inngående kunnskap om de ulike merkene. Hittil har vi hatt workshops med en rekke merker, også norske, som Cubus, Urban Pioneers, Kari Traa og Funaki. De som er aspiring blir belønnet for å gi rosende omtaler og løfte hverandre fram.

Hvert halvår må de som er Aspirings signere på følgende retningslinjer:

Insp jobber for å minske kroppspress hos unge. For å være Aspiring i Insp er det viktig at du deler deler verdien med oss, og at du derfor er enig i spørsmålene nedenfor:

Som Aspiring vil jeg ikke fremme kroppsfiksering, som plastiske injeksjoner og –operasjoner, på mine sosiale medier.

Som Aspiring vil jeg ikke fremme dietter og slanking på mine sosiale medier.

Som Aspiring vil jeg ikke legge ut dags- og ukedietter som spesifiserer mengde kalorier på mine sosiale medier.

Motvekt mot Instagram

De to initiativtakerne ønsker å skape et nettsamfunn som kan være en motvekt mot Instagram, som de mener har mange uheldige sider: - Det er et medium som låser sosiale strukturer. Det er ikke sosialt akseptert å legge ut antrekksbilder hvis du ikke er influencer. Det er kun de mest populære som får lykkefølelse og komplimenter. Det er fokus på de unges kropp og utseende. Åpne likes og følgere skaper sosialt press og gir fordeler for etablerte influencere.

Målet med Insp er motsatt: Vi ønsker å skape nye sosiale strukturer online og offline. Gjøre det sosialt akseptert å legge ut antrekksbilder for helt vanlige jenter og gutter. Insp vil spre lykkefølelse og komplimenter til alle. Vi har fokus på unges klær og stil. Å skjule likes og følgere tar bort press og gir fordeler for den nye generasjonen influencere, sier de.

- Hva skjer om det kommer negative kommentarer likevel?

- Vi er et stort internt nettverk som passer på og sørger for å fjerne eventuelle uheldige kommentarer.

Generasjon Z

Silje Pauline understreker hvor viktig smarttelefonen og det å være tilgjengelig hele tiden og overalt er for generasjon Z. Hun vifter med sin telefon og slår fast: - Dette er ikke et verktøy for meg – den er en del av meg. Vi som er født etter 1995 og tilhører generasjon Z er hypersosiale og helt avhengige av å kommunisere med Instagram og Snapchat for å få likes, anerkjennelse og bekreftelse. Vi er innholdsskapere, entreprenører og idealister og forventer at bedrifter og merker skal jobbe for et godt formål, tilby en positiv community med toveis relasjon, at de engasjerer og involverer og at produkter og opplevelser en Insta-vennlige, at merket føles ekte og autentisk, og at handleopplevelsen er rask, personifisert og enkel.

Powered by Labrador CMS