Du er her

Internasjonal designpris til Anne Cecilie Rinde

Anne Cecilie Rinde, som står bak merket Vera & William, har vunnet førstepremien i klassen for klesdesign i International Design Award. Prisene skal deles ut i Los Angeles i juni.
Av Ove Hansrud
Publisert 12.05.2017 15:44

Den årlige konkurransen hedrer designprofiler og kommende talenter i arkitektur, interiør- og produkt-, grafisk og motedesign på verdensbasis. Over 1000 kandidater fra 52 land er blitt vurdert.

Juryens beslutning ble fattet etter en vurdering av design, kreativitet, brukervennlighet og innovasjon i Rindes prosjekt. I tillegg til prisen vil hun få en artikkel i the International Design Awards Book of Designs.

Anne Cecilie Rinde er litt overveldet over prisen kort tid etter at hun fikk den gledelige meldingen.

– Det er morsomt å bli sett og lagt merke til internasjonalt, og jeg vil gjøre det jeg kan for å utnytte det i markedsføringen av Vera & William og det videre arbeidet for en mer etisk, rettferdig og bærekraftig utvikling av moteindustrien, sier hun.

Hun har alltid vært opptatt av og engasjert i arbeidet med å gjøre bransjen mer bærekraftig og ansvarlig.

- Filosofien bak Vera & William er å skape autentiske plagg inspirert av tidligere tider. En tid da klær hadde en funksjon, var holdbare og varte i flere generasjoner. Vi produserer ikke for massene, men for dem som vet å verdsette ærlig, varig og bærekraftig håndverk og materialer av høy kvalitet. Basert på tradisjonelt håndverk og ærlig arbeid. Plagg å elske, ta vare på og som er verd å reparere. J

- Jeg prøver å formidle et budskap om hvor viktig det er å ta vare på verdier og ekte bærekraft. At jeg kan vinne en slik pris er kanskje et bevis på at små, selvstendige merker virkelig kan gjøre en forskjell I det lange løp. Ved å bremse det hele ned, senke tempoet, skape med hjertet og vise hensyn til miljø og omgivelser og nå fram til forbrukerne ved å vise at man virkelig tar et standpunkt. Jeg har holdt på i mange år, og føler ærlig talt at vi i Norge ligger etter når det gjelder holdninger til miljø og bærekraft. Så kanskje kan prisen bidra til at vi kommer et stykke videre med å arbeide for en mer ansvarlig og bærekraftig bransje.

 

 

 

Nøkkelord