Du er her

Internasjonal fokus på lokal klesproduksjon

Tirsdag 15. mai samles internasjonale forskere, sauebønder, byråkrater, tekstilprodusenter, designstudenter og klesprodusenter på Frekhaug i Nord-Hordalaand for å diskutere lokale klær og om dette kan bli en oppfølger til lokalmat-suksessen.
Av Ove Hansrud
Publisert 14.05.2018 15:55

Hva tenker folk flest hvis du spør om lokale klær? Bunad? Fanakoften? Høyst sannsynlig. Men vi har alle en kleskultur som er forankret i landskapet og livet der vi bor. Lokale klær kan være klær laget av lokale råvarer eller klær produsert lokalt. Ull fra sauene oppe i lia spunnet på lokalt spinneri og så strikket eller vevet i nærområde kan få gi tilleggsverdi på linje med lokalmat. Og hva er miljøgevinsten? Det handler om mer enn mindre transport og strengere regulering. En bedre utnyttelse av lokale råvarer og kultur kan gi bedre produkter.

En rekke kjente, internasjonale foredragsholdere kommer til Frekhaug. Blant dem Rebecca Burgess, fra Fibershed i California som sammen med The North Face har lansert en «klimapositiv» lue.  

Kate Fletcher, professor ved Centre for Sustainable Fashion, University of the Arts London, er en av forskerne i KRUS, forskningsprosjektet som arrangerer konferansen Warm Threads – Clothing & Landscapes (Varme tråder – klær og landskap), sammen med Biosfæreområdet Nordhordland og Lyngheisenteret på Lygra. KRUS er ledet av Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet.

I lys av at H&M for første gang på lenge har sett en tilbakegang i salg, blir det spennende å høre historien om Fast fashions fremvekst fra Klas Nyberg, professor i historie ved Universitetet i Stockholm og leder for Senter for motevitenskap forteller historien oom fast fashions fremvekst. Denne måten å produsere og selge klær på utfordres i dag av nye forretningsmodeller.

Carol Christiansen fra Shetland Wool Week vil fortelle om hvordan den lokale ulluken der har bidratt til endringer lokalt og stor turisttilstrømning for å kjøpe lokale ullprodukter.

Ingun Grimstad Klepp som er seniorforsker ved SIFO og leder for KRUS, vil knytte kleskultur til det det stedet konferansen holdes. Basert på et feltarbeid i området vil hun vise at klær er mer enn kjøp og salg. Klær er også kultur.

 

Nøkkelord