Jenny Skavlan Foto: Renate Torseth

Jenny Skavlan går for (g)ull

Pierre Robert legger lista høyere og inviterer til bråk når de hyrer inn Jenny Skavlan som designer.

Publisert

Av Tone Skårdal Tobiasson

For Jenny stiller spørsmål ved alt: - Hva slags strøm går fabrikken på, spurte jeg og da blir de jo litt satt ut, sier Jenny og legger til at Pierre Robert selvsagt tok affære og fant ut av alle de tingene hun ville ha svar på.

Svanemerket og så bærekraftig som overhode mulig, er resultatet når Pierre Robert lanserer en capsule collection med Jenny Skavlan. Det er en kolleksjon for hverdag, aktivitet og faktisk fest som ble presentert på et bortgjemt og rått lokale på Tøyen med økologisk og vegansk frokost (det siste hadde muligens passet bedre om produktet ikke var ull, men vi lar den ligge). Og heldigvis er det ikke «vegansk ull» (les: akryl), men merinoull og lyocell som er brukt i denne kolleksjonen (lyocell for å gi en mer skimrende virkning i plaggene). Her er hele tankegangen for kolleksjonen riktig: Fleksible plagg som skal levere komfort, bevegelse, amme-hverdag og ikke minst tilfredsstille Jenny Skavlans indre pariserinne, som møter en norsk og praktisk tilnærming – slik Per Spook gjorde på 1970-tallet. Jenny har selvsagt en hemmelig drøm om å gå med alpelue, men utad må erkjenne at hun er urnorsk og alltid går med ull under.

- Vi har et problem, ja, sier Tine Hammernes Leopold, som er sjef i det Orkla-eide Pierre Robert. Prisen på ull har gått opp 20prosent i løpet av kort tid. Store internasjonale aktører løser dette ved å blande inn andre fibre som akryl og polyester (som er på billigsalg for tiden). – Den løsningen går ikke vi for. Vi vil at forbrukeren skal forstå hvorfor prisene må bli høyere, sier hun når jeg spør hvordan de takler den store prisøkningen. Tørken i Australia og nedslakting av masse sauer som et resultat av at de ikke har fôr til dyrene, er katastrofal for ullnæringen. I tillegg har mange oppdaget ull som en utrolig fiber med masse egenskaper som andre fibre ikke kan levere på; så det er press fra alle kanter. Resultatet er prisøkning på en av verdens mest marginale fibre; så sterkt er presset at ullbransjen selv er redd for at ull kan bli borte som fiber.

Jenny Skavlan (t.v.) og Tine Hammernes Leopold. Foto: Tone S. Tobiasson

Leopold har god grunn til å være bekymret. – Det kan ikke skje! Vi nordmenn er jo ull! Det er vår DNA. Derfor må forbrukerne forstå hva som skjer i markedet og hvorfor kvalitetsplagg i ull er dyrere enn fast fashion i plastmaterialer.

Gjenbruksdronningen

Foto: Tone S. Tobiasson

– Det er jo heller ikke alle plagg som man kan kjøpe brukt, mener Jenny Skavlan slik at spørsmålet ikke engang må stilles: Skal hun nå bidra til økt forbruk. – Basisplagg som du rett og slett sliter ut, fordi de er i bruk absolutt hele tiden, det er ikke de som nødvendigvis bidrar til overforbruk. Men at de skal være produsert så bærekraftig som overhode mulig, er viktig for meg. Alt vi gjør skaper et avtrykk; men la oss for all del gjøre det vi kan for å gjøre det avtrykket minimalt. Derfor har vi også gått for svanemerking, og Pierre Robert har vist fram verdikjeden sin på nettet, slik at alle kan følge den.

– Vi må snakke om elefanten i rommet uansett, sier Leopold. – Undertøy, sokker og strømper stiller i en særstilling siden dette er ting folk faktisk ikke kjøper brukt, og som er plagg som brukes opp, legger Skavlan til og forteller om en svett hverdag som småbarnsmor som ammer – og hun derfor har designet en loungewear omslagstopp og omslagskjole av praktiske årsaker. Alle som har ammet vet hva det handler om. Fleksibilitet – slik at man ikke nødvendigvis må kjøpe egne gravide-klær, men kan bruke de samme plaggene både under svangerskapet og etterpå – er hele grunntanken. – Og jeg er opptatt av at siden det ofte blir hull på ulltøy, at det skal følge med tråd slik at du enkelt kan reparere plagget. Det er laget en YouTube video som viser hvordan, sier Skavlan.

Skavlan tar ellers de fremmøtte journalistene i lære: - Sjekk lappen, folkens. Ikke den med merkenavnet, den er uinteressant. Men den på siden i plagget, den som forteller deg hvilken fiber plagget er laget av og hvordan den skal stelles. Det er den som er viktig!



Pierre Robert

Pierre Robert har stor fokus på kvalitet og bærekraft i alle ledd, inkludert råmateriale, produksjon, transport, pakning, bruk og resirkulering. De har som mål å jobbe for en mer bærekraftig tekstilindustri, med full åpenhet, mer sirkulærøkonomi og mindre grønnvasking. De jobber tett med alle sine leverandører på produktkvalitet, HMS, miljø- og samfunnsansvar, hvor det stilles strenge krav til arbeiderrettigheter, dyrevelferd og miljø. 90% av Pierre Roberts ullplagg er Svanemerket, hvilket betyr at hele verdikjeden har blitt sertifisert i henhold til krav om miljø og sosiale forhold.

Jenny Skavlan

Jenny Skavlan er en allsidig profil med lang merittliste på skjerm og scene, som bl.a. programleder, skuespiller, foredragsholder og mye mer. Jenny Skavlan har hele sitt liv hatt engasjement, interesse og teft for mote og redesign, og har i voksen alder vært opptatt av å bruke sin stemme for å bevisstgjøre folk om egne forbruksvaner. Hun er et levende bevis på miljø og mote kan gå hånd i hånd. Jenny har gitt ut to bøker som handler om nettopp redesign, og har brukt egne kanaler flittig for å vise mangfoldet av etiske og miljøvennlige alternativer i dagens motebilde. Hun har også vært med å starte og bygge opp den suksessfulle gjenbruks-appen ‘tise.

Powered by Labrador CMS