Illfoto: Colourbox

Julehandel for 58 milliarder

Virkes julehandelsprognose anslår at vi kommer til å handle for nesten 58 milliarder kroner i desember, en økning på 1,5 prosent fra i fjor. Det betyr at hver av oss vil bruke rundt 10 850 kroner på julehandelen, en stigning på 90 kroner fra i fjor.

Publisert

Julehandelen i desember anslås å øke med 1,5 prosent, sammenlignet med desember 2018. I gjennomsnitt var omsetningen i desember i fjor 27 prosent høyere enn gjennomsnittsomsetningen i årets elleve andre måneder, det viser en analyse utført av Kvarud Analyse på vegne av Virke.

Bror William Stende

− Handelen i desember er stabil og fortsatt den viktigste måneden for norsk handelsnæring. Mange bransjer er avhengige av den gode juleomsetningen, sier Bror William Stende, direktør for Virke Faghandel. – Et eksempel på dette er leketøysbutikkene som omsetter for 3,3 ganger mer i desember enn gjennomsnittet for resten av årets måneder.

I detaljhandelen utenom dagligvarehandel vil det bli omsatt for 32,8 milliarder i desember, en økning på en prosent fra i fjor.

Dagligvarer for 25 milliarder

I desember vil det bli handlet dagligvarer for 25 milliarder kroner. Det er en økning på to prosent fra i fjor. Dagligvarehandelen vil stå for 43 prosent av den totale julehandelen.

I desember kommer hver innbygger til å bruke i gjennomsnitt 4 690 kroner på matvarer, drikkevarer og andre dagligvarer. Det er 24 prosent mer enn gjennomsnittet i årets øvrige måneder.

Mer opplevelser

Lavere befolkningsvekst, at det er tre istedenfor fire lørdager i desember og Black Friday påvirker julehandelen.

− På grunn av Black Friday har noe av julehandelen flyttet seg fra desember til november. De siste årene har omsetningen på Black Friday ligget stabilt på et høyt nivå. 2019 kommer nok ikke til å bli annerledes. I tillegg legger en lørdag mindre en demper på desemberomsetningen i år, sier Stende.

Siden 2014 har nordmenn hatt et høyere tjenestekonsum enn varekonsum, i tillegg er vekstraten for tjenester høyere enn for varer. Dette merkes også i julehandelen.

− Det er innen opplevelser, delingsøkonomi og annen tjenesteutvikling det store vekstpotensialet for varehandelen ligger. God økonomi gjør at mange har tingene de trenger. Dermed gir flere bort opplevelser i julegaver. I tillegg svarer mange av tjenestene handelen utvikler, som reparasjon og utleie, på etterspørselen fra forbrukere som ønsker et bærekraftig forbruk. Det er bra for kloden og norsk økonomi, sier Stende.

Powered by Labrador CMS