Du er her

KARVE med fokus på miljø og bærekraft

Til dekket bord, vernissage av Emil Sollies surfebilder og, selvfølgelig, hele sommerens kolleksjon – var Ingensteds stedet for det siste innen skandinavisk jeans denne uken.
Av Redaksjonen
Publisert 08.03.2019 10:34

Martin Gustafsson

Tekst og foto: Julie Opsvik

Kampanjebilder: KARVE

Designeren bak KARVE og sourcing manager i Varner, Martin Gustafsson, var også til stede og Tekstilforum fikk stilt han noen spørsmål over kaffen:

- Hva er største utfordringen ved å være et bærekraftig jeansmerke?

- Den største utfordringen er at bomullen spiller en så sentral rolle i produksjonen av jeans – og bomullsindustrien er fremdeles en stor vannforbruker. Men nå skjer det veldig mye. Det kommer alternative fiber i jeansproduksjonen som modal og lyocell, som med dagens teknikk viser seg å kunne brukes i stedet for bomull. Utfordringen er at det fremdeles bruker mye vann, men jeg er optimistisk. Det har skjedd så mye bare de siste to årene, kunden stiller krav og jeg ser at bransjen forandrer seg. Men det er en lang vei å gå, understreker Martin Gustafsson.

Med Carlings jeansmerke KARVE derimot virker det som de har kommet langt på vei allerede. Da de lanserte i 2017 var de det første nordiske merket til å få Svanemerket for sin bærekraftige jeansproduksjon. I denne kolleksjonen har de en lang liste med bærekraftige elementer. Fra frakt som går med GreenCarrier, til resirkulerte labels og ziptapes, for ikke å snakke om materialene og produksjonen i seg selv. Men Svanemerket er ikke et av dem. Hvorfor ikke?

- Vi har lært mye av Svanemerket. Blant annet har det gjort oss selvstendige i å kunne velge hvilke deler vi gjør under Svanemerket og ikke, uten at det går på bekostning av bærekraftig produksjon. Det er viktig at vi ikke skal gå tilbake i bærekraft, men bli på nivået vi er, og heller legge til elementer, forklarer Martin Gustafsson.

- Nå kan vi selv måle hvor mange liter vann og hvor mye kjemikaler vi bruker i produksjonen per bukse. Det vil si at du som kunde kan få vite eksakte mål for den buksen du ønsker å kjøpe, sier han entusiastisk. I sommerkolleksjonen har de redusert det totale vannforbruket med 36%, mens produsenten deres har redusert med hele 50%.

- Videre bruker vi mye organic cotton og BCI (Better Cotton Initiativ) på alt annet.  I tillegg har vi gjort tiltak som vi mener er bedre for å få balanse i produktene enn å bare bruke Svanemerket. Vi har for eksempel byttet ut alle ziptapes, som til vanlig er i polyester, med resirkulert polyester. Det gjelder også for alle tråder, forklarer Martin og viser frem på en av kolleksjonens lyse jeans – som forøvrig ikke er bleket, men lasertegnet, satt inn med indigo og deretter vasket. Slik holder de en moderne stil, uten å bruke giftige kjemikaler. For stil er også et sentralt element:

- Svanemerket går bare an å kjøpe fra en stoffleverandør innen denim i verden - enn så lenge. Det sier noe om hvor vanskelig det er å få Svanemerket, men det gjør det også utfordrende for oss som skal lage produkter som ser fine ut og som er behagelige å ha på. Da prøver vi i stedet å sørge for at vi bruker lite vann og bruker holdbare fiber, forklarer han. Men det er ikke lenger enn til neste kolleksjon før Svanemerket dukker opp igjen i kolleksjonen.

- Til høsten kommer det fire til fem styles i Svanemerket. Det kommer av at vi har jobbet mye for å få tekstilene vi bruker til å bli godkjent hos Svanemerket. Og om en til to uker kommer de til å bli det, forteller han gledelig.

- Verdt en kolleksjons ventetid, med andre ord!

- Ja, og det er denne rollen vi ønsker å ta også; å kunne lære opp andre. Vi vet at industrien er ansvarlige for det vannet og forurensingen som skjer. Da er det viktig at både du som kunde, innkjøper og leverandør stiller spørsmål. Og så må vi som står for produksjonen bli litt bedre for hver gang. Litt mindre vann, og litt mer organic cotton – hver gang.

I presentasjonen Martin senere holder for de oppmøtte og kampanjevideoen som Emil Sollie har filmet i Nord-Norge, er det tydelig hvor sentral rolle vannet har, og det for dem alle. Det er forfriskende at en kolleksjonslansering kan handle så lite om styles og inspirasjon, og så mye om bærekraft – og kanskje mest overraskende hvor inspirerende dette faktisk er.