Du er her

Kjærlighet er bedre enn kunnskap!

Butikken må være preget av kjærlighet, følelser, engasjement og kreativitet, sier den svenske trendforskeren Gøran Adlen.
Av Ove Hansrud
Publisert 25.01.2010 13:19

Foto: Ove Hansrud

Adlen er en av Sveriges mest benyttede foredragsholdere, og budskapet hans bobler av engasjement:

- Du klarer ikke å løpe fra lavkonjunkturen, men du kan klare å løpe fra konkurrentene. Men da må du våge å gå dine egne veier, tenke positivt, satse på å bygge en organisasjon som strutter av følelser, kjærlighet og kreativitet og virkelig satse!


Passion!

 Han lister opp hvilke egenskaper som er viktige for en slik satsing: Den ideelle er miksen er slik: Passion (følelser) 35 prosent. Kreativitet 22 prosent. Initiativ 20 prosent. Intellekt 15 prosent. Flittighet 5 prosent. Lydighet 0! Vi trenger ikke lydighet, men selvgående medarbeidere som tar initiativ og som elsker jobben sin og kundene sine.


Gjentar våre feil

- Alle vet at vi bør satse i lavkonjunktur, men vi gjør det ikke likevel. Hvorfor er det slik? Fordi vi er naive, og fordi vi følger et inngrodd mønster som gjør at vi gjør akkurat de samme feilene som vi har gjort før, tordner han.


Gå egne veier

- Det er møtet med kundene som er viktigst. Både virtuelt og fysisk. Den som kjenner kundene sine, forstår dem og kommuniserer med dem i alle kanaler og tilbyr ekstremservice vil være en vinner. Ekstremservice kan være så mye, men det behøver ikke være annet enn små, små detaljer som viser at du faktisk setter pris på kunden din.


Slik får du fart på butikken

Dette er hans gode råd for å få fart på butikken:

  • Kom deg vekk fra ”ikke akkurat nå-kulturen". Ta beslutningen NÅ!
  • Har du full kontroll, har du for lav fart.
  • Vær modig i hverdagen.
  • Gå egne veier.
  • Ha det moro!
  • Sørg for å ha følelser i organisasjonen. Kjærlighet er viktigere enn kunnskap