Du er her

Kjøp norsk

LEDER: «Vi har dyrket våre mindreverdighetskomplekser i forhold til svensker og dansker lenge nok. Stadig flere nye, konkurransedyktige norske merker kommer på banen – både på hjemmebanen og utenlands.»
Av Ove Hansrud
Publisert 24.01.2017 11:13

Denne lederartikkelen er hentet fra Tekstilforum 1/2017:

I de snart ti årene jeg har jobbet i Tekstilforum har det skjedd svært mye i norsk motedesign og –produksjon. Og ikke minst med norske butikkers - og norske kunders holdning til norsk design. For 8-10 år siden trakk de fleste på skuldrene om jeg  spurte om de hadde norske merker i butikken. I dag svarer svært mange entusiastisk «javisst», og begynner å ramse opp de norske merkene de har. Ikke bare fordi de er norske, men fordi de selger godt og gir god fortjeneste. 

Vi har dyrket våre mindreverdighetskomplekser i forhold til svensker og dansker lenge nok. Stadig flere nye, konkurransedyktige norske merker kommer på banen – både på hjemmebanen og utenlands. Utviklingen i medlemstallet i i moteklyngen Norwegian Fashion Hub, sier mye om utviklingen. Det startet med 12, nå er det godt over 30 bedrifter som deltar for å øke kunnskap og konkurransekraft og for å samarbeide om å lykkes på eksportmarkedet.  

We Norwegians, Holzweiler, FWSS, By Timo, Veronica Vallenes, Tom Wood, Norwegian Rain, Swims, Uber, Dale, Oleana, Onepiece. Jeg kunne ramset opp mange flere. De gode eksemplene på norske merker som blir stadig mer internasjonale er mange. I sannhetens navn: Fortsatt er det mange som har resultater godt under null og som fortsatt har en lang og slitsom vei å gå. Men det skjer mye gledelig og riktig i den norske motebransjen. Og like gledelig er det å se at stadig flere andre, unge designere ser at det faktisk er mulig. I løpet av den kommende messeperioden vil en rekke nye merker presentere seg, og de tilbyr mange spennende ting av høy kvalitet.

Så derfor et godt råd til innkjøperne før de forestående innkjøpsukene: Ta dere tid til å se på hva de norske designerne har å tilby. Kanskje er det her du finner akkurat det krydderet og det litt spesielle som butikken din trenger.


Les mer om Tekstilforum 1/2017 her

Bestill abonnement

Last ned hele bladet eller enkeltsider

 

Nøkkelord